category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Intuïtief eten in 6 stappen

Elke dag stipt om twaalf uur lunchen en om zes uur avondeten? Volgens sommigen een slecht idee, want je lichaam geeft zelf aan wanneer het wil eten en wat. Intuïtief eten zou stukken gezonder zijn én beter voor de lijn. Maar hoe ga je aan de slag? Hier een stappenplan.

 

Stap 1: leer je behoeften kennen

Intuïtief eten draait om bewustwording van je lichaam en je leven. Ga dus rustig zitten en vraag je af: hoe voel ik me? Ben ik moe, tevreden, heb ik behoefte aan beweging, verveel ik me? Vraag je af hoe je vandaag zo goed mogelijk voor jezelf kunt zorgen en handel daarnaar. Word je op je werk overvallen door honger of trek? Ga even naar de wc en vraag je daar af: wil ik echt eten of is er iets anders aan de hand? Tune meerdere keren per dag bewust in op je lijf en gevoel.

Lees ook: 'Blijf op jouw ideale gewicht met deze 3 tips'

Stap 2: zorg voor jezelf (want je bent het waard)

Wees lief voor jezelf. Ga op tijd naar bed, slaap en beweeg voldoende, drink niet te veel alcohol en beperk stress. Heb je honger, vraag dan aan jezelf: wat wil ik eten? En welk eten zorgt ervoor dat ik gezond oud kan worden? Wat zijn gezonde keuzes? Weet je dat die keuzes waard bent en zeg dat tegen jezelf.

Stap 3: eet alleen wanneer je honger hebt

Knorrende maag, licht gevoel in je hoofd en een beetje misselijk? Dan is het tijd om te eten. Durf daar, zeker in het begin, mee te experimenteren. Zo leer je goed voelen wanneer je echt honger hebt of gewoon zin hebt in een snack.

Stap 4: eet bewust

Dat wil zeggen: met aandacht. Snoep niet terwijl je boterhammen smeert of tijdens het koken, maar wacht met die eerste hap totdat je aan tafel zit. Proef de smaken en kauw goed en lang.

Stap 5: stop wanneer je verzadigd bent

Als je rustig eet, voel je beter wanneer je verzadigd bent. Dat gevoel krijg je als je geen honger meer hebt, maar ook niet te vol zit. Wil je meer opscheppen? Vraag je dan af: heb ik echt nog honger of wil ik alleen een hap voor de smaak?

Stap 6: verleg je aandacht

We leven in een eetcultuur: altijd en overal is eten verkrijgbaar. Dat is fijn, maar wees je ervan bewust hoe vaak je per dag met eten bezig bent en probeer die aandacht te verleggen. Hoe maak jij het best je hoofd leeg? Door een wandeling te maken, een work-out in de sportschool, door met je kinderen te spelen of een vriendin te bellen? Zoek bewust afleiding, dan denk je vanzelf minder vaak aan eten.

Meer weten over intuïtief eten? In het december-nummer van Santé dat nu in de winkel ligt, kun je een uitgebreid dossier hierover vinden.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest