category colour brushFit/Lijstjes & Tips

3 signalen dat je tegen een blessure aan zit

Luister goed naar je lichaam en wees extra alert als je één van de volgende signalen herkent, want je kunt zo maar tegen een blessure aan zitten.

 

1. Extreem veel spierpijn

Spierpijn hoort erbij, maar wanneer je dit steeds vaker en heftiger hebt, terwijl je sportschema niet is veranderd, moet je misschien een stapje terug doen. Ineens erg veel spierpijn in je kuiten kan bijvoorbeeld duiden op een scheenbeenvliesontsteking. Heb je na meer dan twee dagen nog steeds spierpijn? Plan dan een extra rustdag in.

Lees ook: 'Hoe ga je om met een blessure?'

2. Vermoeidheid

Als je moe bent, is de bloeddoorstroming in je lichaam zwakker. Overtraining kan hiervan de oorzaak zijn. Fanatiek trainen zonder rustmomenten houdt je lichaam niet lang vol, de kans is groter dat je een blessure oploopt. Neem genoeg rust en drink daarbij veel water om je lichaam te hydrateren en spierkramp te voorkomen.

3. Gevoeligheid op een bepaalde plek

Wanneer een spier, pees of bot gevoelig is, trekt dit tijdens de work-out vaak geleidelijk weg. Komt de gevoeligheid na de training terug en houdt het steeds langer aan? Negeer het niet, maar plan meer rustperiodes in. Houd je lichaam goed in de gaten en luister ernaar.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest