category colour brushFit/Lijstjes & Tips

4 signalen dat je fitter wordt, ondanks dat je geen gewicht verliest

Dat je geen gewicht verliest, betekent niet dat je niet fitter wordt. Het kan zelfs het tegendeel betekenen. Aan de volgende signalen kun je merken dat je wel degelijk fitter bent geworden.

1. Je houdt je training langer vol
In het begin had je misschien moeite om bepaalde oefeningen vol te houden. Als het steeds iets makkelijker gaat, is dat een goede graadmeter voor verbetering. Geen zorgen als er een training tussenzit die ronduit kut ging, off days horen er af en toe bij.

2. Je grijpt naar zwaardere gewichten
Als je eindelijk de stap hebt gezet om te beginnen met krachttraining kun je al snel vooruitgang zien. Geen paniek als het daarna stil lijkt te staan. Het is normaal dat je in het begin veel vooruitgang boekt en dat het daarna langzamer gaat.

3. Je kleding zit anders
En let op: je kleding hoeft niet per se losser te gaan zitten. Als je billen of bovenbenen gespierder worden, kan je broek juist wat strakker gaan zitten.

4. Je voelt je uitgerust
Sporten zorgt niet alleen voor energie overdag, het zorgt ook voor betere nachtrust. Als je voor de juiste sport op het juiste tijdstip kiest. HIIT vlak voor je gaat slapen, zal zorgen dat je juist niet in slaap valt.

Is de weegschaal onnodig? Dat is een vraag die je zelf mag beantwoorden. Voor sommige mensen helpt het om af en toe het cijfer op de weegschaal te zien als richtlijn. Stap dan niet vaker dan een keer per week op de weegschaal. Het liefst op een vast moment in de week.

Martine Jacobsen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest