category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Hoe lang duurt het voordat je uit vorm raakt?

Drie dagen niet sporten, verandert in een week niet sporten en opeens is je laatste training bijna twee weken geleden. Kun je zo snel al uit vorm raken?

Rustdagen zijn goed voor je lichaam
Je hoeft echt niet iedere dag te sporten. Rustdagen zijn juist goed voor je lichaam, zeker als je een zware training hebt gevolgd, hebben je spieren tijd nodig om zich te herstellen.

Als je vaak sport
Als je al een tijd lang vaak sport, kan je lichaam na een periode van rust makkelijker terug op het oude niveau komen. Het gaat dan ongeveer om een jaar lang meerdere keren per week sporten. Je spieren hebben dan een zogenaamd 'spiergeheugen'. Na ongeveer 2,5 week niet sporten, verlies je spierkracht. Je conditie voor cardio neemt sneller af. Volgens een studie zou je al na 12 dagen al zeven procent minder enzymen in je bloed hebben die in verband worden gebracht met duurtraining.

Als je nog niet zo lang sport
Sport je nog niet zo lang, dan is het anders. Je verliest sneller je kracht, maar in de meeste gevallen ben je zelfs na een paar maanden nog sterker dan voordat je begon met sporten. Je uithoudingsvermogen voor cardio verlies je sneller.

Andere factoren
Hoe ouder je wordt, hoe sneller je uit vorm raakt. Daarnaast speelt je gezondheid een rol, net zoals het niveau waar je op sport. Het is ook afhankelijk van waarom je niet sport. Als je ziek bent, verlies je sneller je opgebouwde kracht. Als je niet ziek bent en toch af en toe beweegt, kan het zomaar vijf weken duren voor je iets merkt.

Bron: Greatist | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest