trainingen variëren

Waarom je trainingen variëren goed voor je lichaam is

De zomer staat voor de deur. Tijd om je beweeg/workout routine eens onder de loep te nemen. Of om een nieuwe start te maken als je tijdens de corona lockdown niet zoveel hebt gedaan. Als je regelmatig beweegt/traint, heb je waarschijnlijk een favoriete training. Het loont echter om eens uit je comfortzone te stappen. Ben jij het wandeltype? Probeer dan eens een HIIT workout. Doe jij in de gym altijd dezelfde fitness routine? Pas je oefeningen eens aan. Lees hier waarom het belangrijk is om te variëren in je workout routine.


1. Je raakt niet verveeld

Als je te vaak van hetzelfde doet, wordt het saai. Als de verveling toeslaat, verdwijnt je motivatie en is de kans groot dat je opgeeft. Dat is het laatste wat je wilt natuurlijk. Vooral met de zomer in zicht. Om dit te voorkomen, is het dus belangrijk om trainingen af te wisselen. Wissel het hardlopen eens af met een lekkere HIIT-training. Of een danslesje. Of een krachttraining. De variatie laat je hersenen weer nadenken, maakt je blij en zorgt ervoor dat je weer zin hebt in je volgende rondje hardlopen.

Lees ook:Van wandelen naar HIIT en Strength: de centimeters vliegen er vanaf

2. Je bereikt geen plafond

Variatie in je beweegvorm/trainingen zorgt ervoor dat je trainingen effectief blijven. Misschien stond je voordat de sportscholen dicht gingen elke dag 20 minuten op de treadmill. Alhoewel je lekker aan het bewegen bent, ben je absoluut niet effectief aan het trainen. Op een gegeven moment doet dat niks meer met je lichaam.

Ben je van plan dit weer te gaan doen nu de sportscholen in juli weer opengaan? Doordat je dit een aantal maanden niet hebt kunnen doen, is je lichaam het ontwend. Dus is het tijd voor even iets ‘nieuws’. Zodra je echter merkt dat je die 20 minuten zonder problemen vol maakt en je daarbij ook nog lekker staat te kletsen met je buurvrouw, wordt het tijd voor afwisseling.

Wil je sterker en fitter worden? Maximaal resultaat? Verhoog bv je weerstand of snelheid.
Variëren hoeft dus niet altijd iets totaal anders te zijn. Meer herhalingen, meer gewicht, een andere manier van oefeningen uitvoeren is al genoeg om geen plafond te bereiken.

3. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen

In eerdere blogs hebben we het al gezegd, sterker worden is belangrijk om fitter en gezonder in het leven te (blijven) staan. Krachttraining is o.a. goed voor spiertoning, vetverbranding, een betere houding, het vergemakkelijken van dagelijkse activiteiten, sterkere botten en het voorkomen van blessures.

Je spieren trainen is echter ook zwaar voor je lichaam. Voldoende tijd nemen om te herstellen is cruciaal voor het resultaat en om blessures te voorkomen. Het is dus belangrijk om je zwaardere trainingen af te wisselen met lage intensiteit trainingen (pilates, barre, stretchen, wandelen, fietsen, zwemmen, skeeleren).

Wie zitten erachter Studio C Online?

Studio C Online

Christina en Heidy zijn oprichters van het online work-outplatform Studio C Online.

Als werkende moeders weten ze hoe druk het leven kan zijn. Met Studio C Online willen ze het daarom makkelijker maken om sporten in te plannen in je leven, doordat je het gewoon vanuit huis kunt doen.

Ze bieden toffe workouts vol variatie en energie. Christina is een geboren entertainer. Haar energie spat door het beeldscherm heen. We horen vaak: “Door Christina’s enthousiasme is een workout zo voorbij”. “Het is net of Christina bij me in de woonkamer staat”.

Zo hopen ze vrouwen steeds weer te motiveren om te BLIJVEN trainen. Dit is namelijk zó belangrijk. Niet alleen voor je fysieke gezondheid, maar ook voor hoe je je mentaal voelt.

Hun studio staat voor variatie, afwisseling en originaliteit. Niet een training is hetzelfde. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen uit Studio HIIT, Studio Strength en Studio Fire. Dit zijn pittige workouts, waarbij het beter is om deze niet elke dag te doen. Daarnaast heb je de keus uit Studio Barre, Studio Sculpt (dans en aerobics in combi met arm/billen/core), Studio Power Pilates en Studio Stretch & Relax. Dit zijn trainingen van een lagere intensiteit die mooi af te wisselen zijn met de zware trainingen.
En als je een beginner bent, kan je juist heel mooi starten met de lichtere workouts en zo langzaam opbouwen naar de zware trainingen.

Wil jij een variatie van HIIT en Barre proberen? Gewoon in je huis of tuin, wanneer het jou uitkomt? Doe mee met de Gratis Workout Challenge. 5 trainingen in 2 weken. Daarbij ontvang je motiverende mail.

Gerelateerde artikelen