benefits krachttraining

Dít zijn de 7 benefits van krachttraining

Krachttraining draagt bij aan onze gezondheid en hormoonbalans. Toch zijn vrouwen vaak bang om mannelijk en onaantrekkelijk te worden als ze krachttraining doen. Maar dat is niet nodig. Je krijgt er juist een mooi, sterk lijf van. Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen. Onze sportdeskundigen van Studio C Online vertellen wat de 7 benefits van krachttraining zijn.

1. Je gaat spierverlies tegen

Na het dertigste levensjaar verliezen we langzaam spiermassa. Dit geldt voor iedereen. Dit kun je voor een groot deel tegenhouden door je spieren te trainen, en dus te versterken. Door een aantal keren per week 30 minuten aan krachttraining te doen, kan je al vrij snel spiermassa winnen. Hiervoor hoef je niet in het krachthonk in de sportschool te staan. Ook een training met eigen lichaamsgewicht draagt bij aan meer spiermassa.

Lees ook:Video work-out: krachttraining met je eigen lichaamsgewicht

2. Je hebt een hogere vetverbranding in rust

Als je meer spieren hebt, verbrandt je lichaam meer in rust. Hierdoor heb je een hogere stofwisseling. Daarnaast heb je bij krachttraining het ‘afterburn’ effect. Tijdens een training hebben je spieren meer energie nodig. Na een cardiotraining op één tempo zijn je spieren na 1-2 uur weer in ruststand. Er worden dan geen extra calorieën meer verbrand. Na een krachttraining verbranden je spieren nog 1-3 dagen door om weer goed te kunnen presteren. Je verbrandt dus veel langer door.

3. Je voorkomt botontkalking

Krachttraining houdt de botdichtheid op peil. Hierdoor wordt de kans op botontkalking en botbreuken kleiner.

4. Minder kans op blessures en klachten

Spieren zijn als het ware schokdempers. Ze helpen je bij je balans tijdens het beoefenen van een sport of tijdens een work-out. Daardoor is de kans op blessures kleiner. Daarnaast kunnen rug-, nek- en bilklachten voorkomen worden door sterke spieren. Dit zijn veel voorkomende klachten bij vrouwen. Vooral door het werken achter de computer. Daar komt bij dat bij het thuiswerken de werkplek niet altijd even ergonomisch is. Sporten op zich, maar vooral sterkere spieren kunnen veel van deze klachten voorkomen.

5. Grotere kans op een langer leven

Behalve dat je spiermassa afneemt als je ouder wordt, worden ook je organen zwakker. Er is een verband tussen deze twee processen: als je spiermassa langzamer afneemt, geldt dit ook voor je organen. Dit betekent dus dat je hoeveelheid spiermassa kan bijdragen aan een langer leven. Zeker een goede reden dus om aan die spieren te werken.

6. Je cardio-vasculaire gezondheid verbetert

Met cardio-vasculair bedoelen we je hart en bloedvaten. Krachttraining draagt net zoveel bij aan een kleinere kans op hart- en vaatziekten als cardiotraining. Je lichaamssamenstelling verbetert namelijk. Je buikvet wordt minder. Je slechte cholesterol neemt af, je goede cholesterol neemt toe. Je hartslag in rust wordt lager. Combineer je krachttraining met cardiotraining (en dan vooral high intensity interval training) dan creëer je een maximaal cardiovasculair gezondheidsvoordeel.

7. Je mentale gezondheid verbetert

Door krachttraining krijg je een beter zelfbeeld. Door je lichaam te trainen ga je minder negatief over jezelf denken. Hier komt dus een stukje psychologie kijken. Daarnaast gebeurt er ook van alles in je lichaam. Er worden namelijk stofjes (neurotransmitters) aangemaakt die zorgen voor een betere stemming, zoals dopamine en serotonine. Wetenschappers, zoals Erik Scherder, en ook de gezondheidsraad geven hierbij aan dat je minimaal drie keer per week een half uur moet trainen om je echt mentaal beter te voelen. Een beter zelfbeeld, je zelfverzekerd voelen, dat wil toch iedere vrouw?

Powervrouwen

Christina en ik voelen ons allebei powervrouwen na een krachttraining. Alsof we dan de hele wereld aankunnen.

Video: work-out krachttraining met je eigen lichaamsgewicht

Na deze 7 redenen sta jij vast te springen om te starten. Trek je sportoufit aan en doe mee gelijk mee met deze krachttraining. Een training met eigen lichaamsgewicht en een laag tempo, dus goed te doen als je nog geen krachttraining gewend bent.

Wie zitten erachter Studio C Online?

Studio C Online

Christina en Heidy zijn oprichters van het online work-outplatform Studio C Online.

Als werkende moeders weten ze hoe druk het leven kan zijn. Met Studio C Online willen ze het daarom makkelijker maken om sporten in te plannen in je leven, doordat je het gewoon vanuit huis kunt doen.

Ze bieden toffe workouts vol variatie en energie. Christina is een geboren entertainer. Haar energie spat door het beeldscherm heen. We horen vaak: “Door Christina’s enthousiasme is een workout zo voorbij”. “Het is net of Christina bij me in de woonkamer staat”.

Zo hopen ze vrouwen steeds weer te motiveren om te BLIJVEN trainen. Dit is namelijk zó belangrijk. Niet alleen voor je fysieke gezondheid, maar ook voor hoe je je mentaal voelt.

Hun studio staat voor variatie, afwisseling en originaliteit. Niet een training is hetzelfde. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen uit Studio HIIT, Studio Strength en Studio Fire. Dit zijn pittige workouts, waarbij het beter is om deze niet elke dag te doen. Daarnaast heb je de keus uit Studio Barre, Studio Sculpt (dans en aerobics in combi met arm/billen/core), Studio Power Pilates en Studio Stretch & Relax. Dit zijn trainingen van een lagere intensiteit die mooi af te wisselen zijn met de zware trainingen.
En als je een beginner bent, kan je juist heel mooi starten met de lichtere workouts en zo langzaam opbouwen naar de zware trainingen.

Wil jij een variatie van HIIT en Barre proberen? Gewoon in je huis of tuin, wanneer het jou uitkomt? Doe mee met de Gratis Workout Challenge. 5 trainingen in 2 weken. Daarbij ontvang je motiverende mail.

Gerelateerde artikelen