Meer Energie

6 tips voor meer energie

Voeding kan ervoor zorgen dat je weer meer energie krijgt. Hoe je dat doet (en met welke voeding) lees je in dit artikel.

Ben je soms ook moe en futloos? Voedingsdeskundige Anki Willemsen herkent het, vooral nu ze zwanger is. Ze vertelt je hoe je, door middel van voeding, weer meer energie krijgt.

Misschien heb je het al gezien op mijn socials: ik ben hartstikke zwanger! Hoewel ik ontzettend dankbaar ben voor een derde kindje, was het zeker niet gemakkelijk. Mijn narcolepsie gaat helaas niet goed samen met zwanger zijn. Het was behoorlijk pittig de eerste weken: misselijkheid, extra slaperig zijn en een gebrek aan energie. Gelukkig heb ik altijd wat om op terug te vallen: mijn kennis rondom voeding. Door extra te letten op voedzame keuzes bleef ik (letterlijk) op de been!

Meer energie

Inmiddels heb ik mijn energie weer terug. Ondertussen heb ik ook nog een nieuwe cursus gelanceerd: ‘Expert in labels lezen’, waarin ik (samen met diëtist Manon Schout) jou leer hoe je de beste keuzes kunt maken in de supermarkt. Want het zijn met name die verborgen suikers en vetten waar je zo intens moe van raakt, die je bloedsuikerspiegel uit balans brengen en moodswings veroorzaken. Voel jij je momenteel moe en futloos? Geef je lichaam dan een boost met energierijke voeding. Dus bij deze, mijn tips voor meer energie!

1. Meer groenten 

Alle groenten (varieer vooral!) zijn perfect om je energieker te voelen. Juist als je moe bent, schiet koken met verse groenten erbij in. Daarom is het goed te weten dat diepvriesgroenten net zo gezond zijn als de verse variant. Gooi die vriezer vol en voeg met gemak extra groenten toe aan je maaltijden. Spinazie is een fantastische bron van ijzer en geeft je lijf energie. De verse versie doet het ook goed in een salade!

2. Bruine rijst 

Deze donkere rijst is rijk aan mangaan. Dat is een mineraal dat energie haalt uit eiwitten en koolhydraten. Het zorgt ervoor dat je energielevel de hele dag hoog blijft.

Lees ook: Dipje? 5 tips voor meer energie

Meer Energie 2

3. An apple a day… 

keeps the doctor away. En er is meer: het geeft je ook bakken met energie. Omdat appels veel vezels hebben, verteren deze langzamer. Appels, aardbeien en bananen geven door hun vele vezels een langere boost dan andere fruitsoorten.

4. Bonen 

Bonen zitten zowel bomvol eiwitten als koolhydraten. Eet ze in soepen, salades en maaltijden. Je kunt in gerechten je vlees ook prima vervangen voor bonen.

5. Amandelen 

Deze krachtbommetjes bevatten eiwitten, mangaan, koper en B2. Amandelen zijn een heerlijke voedzame snack.

6. Veel onderweg? 

Gezonde, energierijke tussendoortjes zijn een maïswafel met avocado, een gekookt eitje, mandarijn met pure stukjes chocola, banaan met een lik 100% pindakaas, wortels met hummusdip, een volkoren wrap met cottage cheese en tomaat, kwark met granola, een handje noten en een kiwi.

Anki Willemsen (35) is voedingsdeskundige, founder van de Lazyfitgirl Methode en auteur van de bestseller De Eetswitch. Jarenlang had ze over- gewicht en eetbuien, ook heeft ze de zeldzame slaap-waakstoornis narcolepsie. Door haar voedingspatroon aan te passen, viel ze 25 kilo af en kreeg ze meer energie. Nu helpt ze andere vrouwen met hun mindset en eetswitchen naar voedzamere keuzes. Volg Anki op @lazyfitgirlmethode

Tip van de redactie:

Foodblogger Kevin Tatar (@letskwoowk) biedt je in zijn kookboek Lekker. Gezond. Goedkoop smaakvolle, gezonde en goedkope gerechten die je zonder stress kunt maken. Voor meer info klik op onderstaande button.

TEKST ANKI WILLEMSEN
BEELD GETTY IMAGES, UNSPLASH

Kevin Tatar