category colour brushGezond

Zo’n grote invloed heeft je slaaphouding op je slaap

Ben je een rugslaper of slaap je liever op je buik? Of draai je alle kanten op? Je slaaphouding kan heel veel invloed hebben op de kwaliteit van je slaap. Er is maar een houding die het beste is voor een goede nachtrust…

 

Dat slaap heel belangrijk is voor je gezondheid is in de loop der jaren door verschillende onderzoeken wel duidelijk geworden. Chronisch slaaptekort kan leiden tot zowel mentale als fysieke gezondheidsproblemen.

Om ervoor te zorgen dat je een kwalitatief goede nachtrust kijkt, is het handig om eens te kijken wat jouw favoriete slaaphouding is. Want elke slaaphouding heeft effect op je slaap, de een meer dan de ander…

Lees ook: 'Waarom genoeg slaap belangrijk is'

Slapen op je buik

Om een goede nachtrust te krijgen kun je het slapen op je buik beter vermijden. Deze houding is belastend voor je nek en je rug, omdat je ze als het ware in een onnatuurlijke bocht moet draaien. Hierdoor wordt je bloedtoevoer belemmerd en kunnen je zenuwen bekneld raken. Om je houding te veranderen kun je eventueel een kussen onder je navel plaatsen, waardoor je je rug ontlast, maar dan heb je eigenlijk nog steeds last van je nek. Je moet je hoofd naar links of naar rechts draaien en als je deze houding langdurig aanhoudt, blijft je nek overbelast.

Slapen op je rug

Ook het slapen op je rug is geen ideale houding, zeker als je je knieën strekt. Door je benen niet te strekken, belast je je onderrug. Om de houding is meer ontspannen te maken, raden experts aan om kussen te plaatsen onder je knieën te plaatsen, zodat je bloed beter kan stromen. Om je rug te ontlasten, kun je beter niet met je hoofd op een hoog kussen slapen.

Slapen op je zij

Slapen op je zij is het meest ontlastend voor je rug. Volgens slaapdeskundigen kun je het beste een plat kussen onder je schouder plaatsen om te voorkomen dat je bovenlichaam naar voren of naar achter rolt. Ook een kussen tussen je knieën en enkels wordt bij deze slaaphouding aangeraden om te voorkomen dat je naar andere positie rolt. Als je oren, schouders, heupen en enkels in een lijn liggen, dan lig je perfect!

Bron: RealSimple.com

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest