category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

7 tips om minder te snoepen

Minder snoepen is niet makkelijk, je hebt vooral discipline nodig. Daarnaast kunnen deze tips je een handje helpen.

 

1. Zorg dat je geen honger krijgt

Sla geen maaltijden over en eet genoeg groente, fruit en gezonde tussendoortjes. Voorkom dat je trek krijgt, want dan zul je makkelijker zwichten voor ongezonde tussendoortjes.

Lees ook: 'Verantwoord snoepen: gedroogd fruit'

2. Plan je maaltijden

Neem naar je werk niet alleen een lunch mee, maar neem ook tussendoortjes mee om een stop bij de snoepautomaat te voorkomen. Door te zorgen dat je genoeg eten bij je hebt, zwicht je minder snel voor al het lekkers op het station of de snackrepen bij het tankstation.

3. Vul de (koel)kast met gezonde tussendoortjes

Zorg dat je genoeg gezonde producten in huis hebt. Gezond eten kan ook heel lekker zijn. Experimenteer met combinaties en recepten en ontdek wat jij lekker vindt.

4. Drink genoeg

Je lichaam haalt honger en dorst makkelijk door elkaar. Drink de volgende keer dat je trek hebt eerst een glas water.

5. Leid jezelf af

Kun je alleen maar denken aan die zak chips in de kast, of dat pak koekjes, leid jezelf af! Ga iets doen waarbij je niet kunt eten, neem kauwgom of ga buiten wandelen.

6. Ontzeg jezelf niets

Als je iets niet mag eten, wordt het spontaan nóg aantrekkelijker. Daarnaast mag je af en toe best een keer zondigen. Als je zin hebt in chips kan een appel die trek niet altijd stillen. Neem liever een handje chips dan dat je na die appel continu aan chips blijft denken.

7. Houd bij wat je eet

Noteer ieder stukje chocolade dat je eet. Dat kan op een papiertje zijn, of in je smartphone. Door je eetgedrag inzichtelijk te maken, kun je makkelijker aanpassingen doorvoeren en gewoontes doorbreken.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest