vrede met spiegelbeeld tips

Sluit vrede met je spiegelbeeld met deze tips

Zie jij vooral dat pukkeltje, vetrolletje of die ene grijze haar als je in de spiegel kijkt? Zonde! Deze tips helpen je om jezelf te bekijken zoals je echt bent.

Creëer een nieuwe focus

Uit onderzoek van de Ohio State University blijkt dat vrouwen met een positief lichaamsbeeld één ding met elkaar gemeen hebben: als ze in de spiegel kijken, richten ze hun aandacht op de dingen die ze bevallen aan hun spiegelbeeld. Je kunt je focus verleggen door alle positieve punten van jezelf op te schrijven. Wat vind je mooi aan jezelf? Je volle bos haar, je lach, maar misschien ook een bepaalde eigenschap die je bezit. Herhaal deze punten als je voor de spiegel staat of schrijf ze op een post-it die je op de spiegel plakt.

Lees ook: Zó vergroot je je focus en houd je tijd over

Kijk minder vaak in de spiegel

Je lichaamsbeeld bestaat uit verschillende lagen: hoe je over je lichaam denkt, hoe je je lichamelijk voelt (fit of niet fit), hoe je relatie met voeding is, welke kleding je draagt en hoe vaak je in de spiegel kijkt naar je spiegelbeeld. Door minder in de spiegel te kijken, nemen automatisch de gedachten over je uiterlijk af. Probeer eens om een week lang alleen ’s ochtends in de spiegel te kijken, als je je klaarmaakt voor de dag. Je zult merken dat het je rust geeft.

Lees ook: 5x meer zelfliefde: hoe doe je dat?

Je vindt nog meer tips (Wees mediawijs & Stop met ugly talk) in de nieuwe Santé!

Cover Santé Juli Augustus
Ontvang jouw dosis inspiratie voor een healthy lifestyle elke maand op de mat.
Abonneren
Digitaal lezen
Los kopen

Beeld: Getty Images / Tekst: Mara Ruijter