category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Slecht geslapen? Zo kom je de dag door

Je hebt geen oog dicht gedaan, maar met deze tips kom je ondanks je slechte nachtrust de dag zo goed mogelijk door.

1. Zorg voor genoeg daglicht
Daglicht geeft je lichaam een signaal dat het dag is en dus tijd om wakker te zijn. Open daarom 's ochtends meteen je gordijnen en ga rond lunchtijd naar buiten voor een wandeling en om wat daglicht te vangen. De beweging zal je ook goed doen en helpen om de middag door te komen.

2. Eet geen suiker
Suiker zorgt voor korte energiepiek, maar daarna krijg je een dip. Kies liever voor voedzame maaltijden en laat de zoete tussendoortjes voor wat ze zijn.

3. Doe een powernap
Veel mensen zullen er door hun werk geen tijd voor hebben. Heb je wel tijd, dan is een powernap een aanrader. Zet wel een wekker en slaap niet langer dan een half uur.

4. Ga op tijd naar bed
Weersta de verleiding om direct na het avondeten naar bed te gaan. De kans is groot dat je je in de loop van de avond steeds fitter begint te voelen. Trap niet in de valkuil: ga om dezelfde tijd naar bed als normaal en niet meer dan een uur eerder. Wijk je teveel af van je gebruikelijke bedtijd, zal je ritme alleen maar meer in de war raken. Ben je 's avonds juist weer opgeleefd? Ga ook dan op tijd naar bed om je ritme niet nog meer in de war te schoppen.

5. Drink genoeg water
Slaapgebrek kan je doen uitdrogen. Drink genoeg glazen water en dan bij voorkeur gekoeld: koud water maakt je alerter.

6. Haal een paar keer diep adem
Je lichaam heeft zuurstof nodig. Vandaar die gapen iedere keer. Help je lichaam door een paar keer diep adem te halen.
 

Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest