craving

Craving? Dit is de betekenis

Het zijn van die bekende tijdstippen dat je trek krijgt in iets: 11:00, 16:00, 19:00 uur… Het liefst wil je iets lekkers. Weet waarom je een craving hebt en voorkom een eetbui!

Een rommelende maag om 11.00 uur

Je ontbijt lijkt eeuwen geleden. Heb je wel goede koolhydraten en eiwitten gegeten? Wit brood of gesuikerde muesli kan ervoor zorgen dat je in de loop van de ochtend weer honger krijgt, omdat je bloedsuiker piekt en je zin krijgt in suiker. Snack een rijstwafel met pindakaas of komkommer met kipfilet om op een gezonde manier op de lunch te wachten.

Lees ook:Waarom heb je zo’n lekkere trek voor en tijdens je menstruatie?

Last van flauwheid om 16.00 uur

Heb je niet meer zo’n zin in de werkdag, verveel je je of heb je stress? Emotionele redenen kunnen zorgen voor trek of zin om te eten. Loop even een rondje voor een time-out. Heb je hierna nog steeds zin om in de snoeppot te grabbelen? Je kunt ook voor iets gezonders kiezen, zoals vier gedroogde abrikozen met wat nootjes voor koolhydraten, eiwitten en vet.

Honger om 18.00 uur, net voordat het eten op tafel komt

Het is begrijpelijk dat je honger en voedingsstoffen nodig hebt na een lange dag, maar zwicht niet voor de zak chips terwijl je al in de keuken staat om het diner te bereiden. Neem liever wat groenten die je tijdens het koken aan het snijden bent.

Zin in zoet om 19.00

Je mag eraan toegeven, maar kies voor de gezonde zoete voedingsstoffen in een blokje 80%+ cacao. Deze cacao die laag is in suiker maakt je bloedsuikerspiegel weer stabiel zodat je zoete trek verdwijnt.

Meer in de nieuwe Santé

Covermaart Homepage

Meer lezen over onweerstaanbare trek? In het maart-nummer van Santé kun je erover lezen. Geen zin om naar de winkel te gaan om de Santé te kopen? Bestel ‘m online, en bekijk ook even de preview!

Bron: Santé maart 2020, tekst: Loes van de Mosselaar

Gerelateerde artikelen