category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Waarom heb je zo’n lekkere trek voor en tijdens je menstruatie?

Is het die tijd van de maand? En heb je een onhoudbare trek in ongezond, vet troosteten? Waarom is dat toch?

 

‘Kom maar hier zak chips en reep chocolade!’ Het lijkt wel alsof je lijf schreeuwt om ongezonde voedingsproducten als je ongesteld bent. Hoe komt dat toch?

Lees ook: 'Waarom je voor en tijdens je menstruatie vaker scheetjes laat'

Hormonen

Het ligt allemaal aan je hormonen. Zo is wetenschappelijk aangetoond dat oestrogeen de eetlust remmen en dat progesteron ervoor zorgt dat je meer trek krijgt. Vlak voor en tijdens je menstruatie daalt je oestrogeen en stijgt het progesteron.

Lekkere trek

En waarom je dan juist trek hebt in ongezonde voedingsproducten? Dat ligt weer aan het hormoon cortisol, ofwel het stresshormoon. Dit hormoon stijgt licht als je ongesteld bent, waardoor je gevoeliger wordt voor insuline. Je verlangt naar suikers om je suikerniveau op peil te krijgen.

Verder daalt je serotonine, beter beken als het gelukshormoon, waardoor je meer trek krijgt in koolhydraten.

Troosteten

Maar ja, om je nu tegoed te doen aan al dat lekkers… Beter is het om je lichaam én je humeur een boost te geven met ander troosteten.

In het augustus-nummer van Santé worden er heel veel suggesties gedaan, zoals:

Bananen

bananen zitten bomvol vitamine B6 en kalium. Deze stofjes hebben invloed op je glucosegehalte en geven zo je humeur een boost. Daarnaast helpt het kalium in bananen je darmen te reguleren en buikkrampen en diarree te voorkomen, iets waar veel vrouwen tijdens hun menstruatie last van hebben. Ook bevatten bananen melatonine, die ervoor zorgt dat je goed slaapt. En door een goede nachtrust kan je hormoonhuishouding zich herstellen en heb je minder snel een kort lontje. Wel op tijd naar bed gaan dan!

Pure chocolade

Heb jij vlak voor en tijdens je menstruatie chocolade­cravings? Volkomen logisch: onderzoek van het National Institute of Nutrition and Food Technology wijst uit dat dat komt doordat chocolade magnesium bevat, waarmee je in deze periode het tekort aan serotonine wilt compenseren. Chocolade verdrijft trouwens niet alleen je dip, het heeft ook een gunstige uitwerking op buikkrampen. Kies wel rauwe chocolade: zo min mogelijk bewerkt, niet verhit en met de minste toevoegingen. Of anders in elk geval een zo puur mogelijke variant.

Rood fruit

Naast blauwe bessen zijn ook frambozen, bramen en aardbeien echt powerfood als je ongesteld bent. Niet alleen omdat ze vol antioxidanten zitten, maar ook omdat ze veel vocht bevatten én een bron zijn van vitaminen en mineralen – belangrijk voor de bescherming van je lichaamscellen en goed voor je humeur. Maak dus een smoothie of strooi rood fruit over je ontbijtgranen.

Meer tips over troosteten voor vlak voor en tijdens je menstruatie vind je in het augustus-nummer van Santé.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest