category colour brushLijstjes & Tips

6 manieren om je serotonine te boosten

Hoe meer serotonine je aanmaakt, hoe lekkerder je je voelt. Zo help je jouw lichaam een handje.

 

Wat is serotonine?

Serotonine is een neurotransmitter die ervoor zorgt dat cellen in je brein met elkaar communiceren. Net als adrenaline en dopamine wordt het ook wel een ‘gelukshormoon’ genoemd. Waar adrenaline en dopamine een opwekkend effect hebben, heeft serotonine juist een kalmerende werking en een positieve invloed op je humeur, libido en slaap.

Mannen produceren ­trouwens tot twee keer meer serotonine dan vrouwen. Dit verklaart waarom vrouwen vaker last hebben van een serotonine­tekort. Signalen die daar op kunnen wijzen zijn:

  • slaapgebrek,
  • migraine,
  • een opgejaagd gevoel,
  • depressiviteit
  • en een lage pijngrens.

Lees ook: '10 dingen die je vaker zou moeten doen'

1. Eet tryptofaan

Serotonine wordt aangemaakt uit het aminozuur tryptofaan. Dit zit onder meer in voeding die bestaat uit complexe koolhydraten, zoals bruine rijst, pompoen- en sesamzaadjes en bananen. Twee uur na zonsopgang maak je de meeste serotonine aan. Ontbijten is dus een aanrader.

2. Vermijd stress

Als je last hebt van onrust of angsten, maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Gebeurt dit in hoge mate, dan kan dat de productie van serotonine blokkeren. Zorg dus altijd voor genoeg ontspanning. Neem bijvoorbeeld een massage of ga mediteren. Door meditatie verhoogt het 5-HIAA zuur in je brein, dat gerelateerd is aan serotonine. Daardoor neemt de hoeveelheid stresshormonen af, en de hoeveelheid gelukshormonen toe.

3. Houd je vitamines en mineralen op peil

Voldoende inname van vitamines en mineralen verhoogt de aanmaak van ­serotonine. Vooral vitamine B3, B6 en magnesium zijn belangrijk. Kies bijvoorbeeld voor rood vlees, vis, melk, bananen, zonnebloempitten, pinda’s en eieren.

4. Zoek vaker de zon op

Zonlicht bevordert niet alleen de aanmaak van vitamine D, maar ook van serotonine. Zelfs op bewolkte dagen bereiken zonnestralen je huid. Loop wat vaker een rondje buiten – doe je het niet voor een kleurtje, doe het dan voor je mind.

5. Wees positief

Je houding, zelfbeeld en wat je doet, heeft ook invloed op het serotonineniveau in je lichaam. Wanneer je dingen doet waarvan je geniet, voel je je al snel beter. En dat gevoel zorgt er weer voor dat je meer serotonine aanmaakt.

6. Kom in beweging

Activiteiten die je bloedsomloop stimuleren en je hartslag verhogen, werken serotonine-verhogend. Door te bewegen komen er bovendien endorfines vrij in je lichaam, waardoor je humeur opknapt.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest