16 tips om je beter te voelen

16 tips om je beter te voelen

Dipje? Dit kun je doen om je beter te voelen.

Uit onderzoek van Menzis blijkt dat 85% van de Nederland een compliment geeft om zich goed te voelen. Win-win: want niet alleen jij voelt je beter na het geven van een compliment, voor de ontvanger kan een compliment ook wonderen voor het humeur doen.

Nog 16 dingen die je kunt doen om je beter te voelen:

1. Ga sporten
Ontspannen tijdens een yogales of juist al je agressie eruit slaan tijdens een kickbokstraining.

2. Ga een stuk wandelen
Laat je telefoon en je muziek thuis. Even alleen zijn met je gedachten kan heel verhelderend zijn.

3. Haal oude herinneringen op
De vakanties met je ouders in Frankrijk, schaatsen met je vriendinnetje van de lagere school, het vriendinnenweekend van vorig jaar… Door terug te denken aan vroeger kun je dat gevoel weer even terughalen.

4. Doe iets nieuws
Er is niets mis met patronen en routines. Door bepaalde dingen automatisch te doen, bespaar je energie. Die energie kun je gebruik voor andere dingen.  Wanneer je een beetje down bent, kan het echter wel lekker zijn om eens uit je vaste patronen te stappen. Tijd om iets te doen wat je nooit eerder gedaan hebt.

5. Accepteer dat je je even wat minder goed voelt
Door het gewoon te accepteren,  zul je je misschien al beter voelen.

6. Fop je hersenen door te lachen
Wanneer je lacht, krijgen je hersenen signalen door. Zelfs wanneer je lach nep is, zou je je er beter door voelen.

7. Omring je met vrolijke mensen
Waar je mee omgaat, word je mee besmet. Zoek dus gezelschap op van positieve en vrolijke mensen.

8. Ga vroeg naar bed
Morgen is er weer een nieuwe dag.

9. Trakteer jezelf op iets nieuws
We zeggen niet dat shoppen het antwoord is op een dip, maar jezelf trakteren op iets dat je al heel lang wilde hebben, kan jou stiekem best opvrolijken.

10. Knuffelen
Tijdens het knuffelen komt het gelukshormoon endorfine vrij. Klamp dus je partner, kat of een andere vrijwilliger aan voor een dikke knuffel.

11. Bak een taart
Ideaal om jezelf af te leiden en daarna vriendinnen uit te nodigen om je te  helpen met het opeten van de taart.

12. Kijk je favoriete film
Al heb je hem al 56 keer gezien, je favoriete film geeft je nog steeds een goed gevoel.

13. Schrijf het van je af
Schrijven kan therapeutisch werken. Het is een makkelijke manier om je gedachten te legen en te reflecteren. Heb je een hekel aan schrijven? Ga dan gewoon achter de laptop zitten en open een Word-document.

14. Lees een boek
Laat je meeslepen door een goed verhaal.

15. Maak een actieplan
Heb je een onschuldig dipje, of zit je al een tijd niet zo lekker in je vel? Bedenk hoe je je situatie kunt verbeteren en welke stappen je daarvoor zou kunnen ondernemen.

16. Doe inspiratie op op Pinterest
Lekkere recepten, interieurs om bij weg te dromen, mooie bestemmingen of inspiratie voor een huwelijk, je vindt het allemaal op Pinterest. Maak verschillende inspiratieborden en klik even gedachteloos rond. Volg je Santé al op Pinterest?

Bron onderzoek: Menzis | Beeld: Shutterstock