category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Dit zijn de voordelen van lezen voor het slapen gaan

Je wordt er niet alleen ontspannen van, maar er zitten heel veel meer voordelen aan lezen voor het slapen gaan.

 

Een reviewsite voor matrassen en andere bedaccessoires ondervroeg 1.000 volwassenen over hun leesroutine voor het slapen gaan.

Dat varieerde van een á twee keer per week (11%) tot elke dag (8%). Gemiddeld werd er maar liefst 43 minuten voor het slapen gaan gelezen.

Lees ook: 'We kampen steeds vaker met slaapproblemen'

Waarom lezen voor het slapen gaan

En of er slechts een paar keer per maand of elke dag voor het slapen gaan werd gelezen, iedereen deed het om dezelfde redenen:

  • om rustig te worden
  • om stress te verminderen
  • om sneller in slaap te vallen
  • om je gedachten te laten gaan
  • om beter te kunnen slapen

Slaap

Maar liefst driekwart van de respondenten denkt dat ze moeilijker in slaap vallen als ze niet lezen en bijna iedereen (96%) raadt anderen aan om voor het slapen gaan te lezen.

Maar liefst 76 van degenen die voor het slapen gaan leest, is tevreden met de kwaliteit van hun slaap. Dat is heel wat meer dan degenen die niet lezen voor het slapen gaan (64%). Ook slapen de ‘lezers’ gemiddeld 1 uur en 37 minuten langer dan de ‘niet-lezers’.

Nog meer opvallende resultaten:

  • ‘Lezers’ verdienen gemiddeld 3.300 euro meer dan ‘niet-lezers’
  • ‘Lezers’ maken gezondere keuzes; zo kiezen ze vaker voor een gezond dieet en maken ze vaker afspraken bij de huis- of tandarts.
  • ‘Lezers’ staan ook positiever in het leven dan ‘niet-lezers’

Heb je nog meer redenen nog om er een goed boek bij te pakken zo vlak voor het slapen gaan?

Bron: RealSimple.com

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest