category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

4 oplossingen voor hielspoor

Het ene moment loop je als een kievit, het andere moment heb je ineens pijn in je hiel. Waarschijnlijk is het hielspoor. Heel pijnlijk, maar vooral heel vervelend. Santé heeft 4 oplossingen voor hielspoor.

 

1. Maak je spieren sterker

Bij hielspoorklachten is de aanhechting van je voetzoolpees ontstoken of zelfs verkalkt. Dit is een brede pees die van je voorvoet naar je hiel loopt. Die irritatie ontstaat door tijdelijke of langdurige overbelasting, bijvoorbeeld na hardlopen op een harde ondergrond of na ongetraind een lang stuk wandelen. Door je spieren sterker te maken, kunnen ze meer belasting aan.

Zo doe je het:

Ga op een stoel zitten met je blote voeten op een uitgerolde handdoek. Probeer met je tenen de handdoek naar je toe te bewegen. Je kunt het moeilijker maken door op het uiteinde van de handdoek een boek te leggen. Rek je spieren op door je tenen van één voet vast te pakken en ze rustig naar je toe te rekken.

Lees ook: 'Waarom je vaker op blote voeten zou moeten lopen'

Gebruik inlegzooltjes

Wanneer de stand van je voeten afwijkt of je looppatroon is verkeerd, vergroot dat de kans op overbelasting en dus hielspoor. Zo’n zestig procent van de bevolking heeft last van overpronatie, waarbij de voet tijdens het lopen naar binnen kantelt en het gewicht op de binnenkant van je voet komt. Hierdoor zakt je voetgewelf te ver door en ontstaat er druk op de peesplaat, wat na verloop van tijd tot hielspoor kan leiden.

Zo doe je het:

Laat je voeten en je manier van lopen controleren door een podoloog. Inlegzooltjes (op maat) kunnen deze afwijking corrigeren, wat de kans op een verkeerde belasting van je voetspieren verkleint.

Draag hielspoorsokken

Hoewel hielspoor vervelend en pijnlijk is, kan het geen kwaad. Heb je eenmaal hielspoor opgelopen, dan gaat de pijn binnen een tot vier maanden vanzelf over. Speciale hielspoorsokken kunnen helpen de pijn in de tussentijd te verminderen.

Zo doe je het:

Hielspoorsokken komen tot net onder je knie. Van je tenen naar je scheenbeen loopt een band met een gespje. Wanneer je dit vastzet, rek je je tenen naar je toe. Hierdoor wordt je voetzoolpees soepeler en vermindert de pijn.

Maak strandwandelingen

Door met blote voeten op het zand te lopen, verdeel je de druk over je hele voet en train je alle voetspieren. Hierdoor stimuleer je de bloedsomloop en wordt je voetzoolpees soepeler. Door de geringe druk op je hiel neemt ook de pijn af.

Zo doe je het:

Ga niet meteen een marathon lopen, zo’n vijftien minuten strandwandelen is al voldoende. Blijft het pijnlijk? Koel dan na afloop je spieren door een coolpack tien minuten op de pijnlijke plek te leggen.

Bron: Archief, tekst: Mara Ruijter

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest