hielspoor

4 oplossingen voor hielspoor

Het ene moment loop je als een kievit, het andere moment heb je ineens pijn in je hiel. Waarschijnlijk is het hielspoor. Heel pijnlijk, maar vooral heel vervelend. Dit zijn onze oplossingen om hielspoor te verlichten of te verhelpen.

1. Maak je spieren sterker

Bij hielspoorklachten is de aanhechting van je voetzoolpees ontstoken of zelfs verkalkt. Dit is een brede pees die van je voorvoet naar je hiel loopt. Die irritatie ontstaat door tijdelijke of langdurige overbelasting, bijvoorbeeld na hardlopen op een harde ondergrond of na ongetraind een lang stuk wandelen. Door je spieren sterker te maken, kunnen ze meer belasting aan.

Zo doe je het:

Ga op een stoel zitten met je blote voeten op een uitgerolde handdoek. Probeer met je tenen de handdoek naar je toe te bewegen. Je kunt het moeilijker maken door op het uiteinde van de handdoek een boek te leggen. Rek je spieren op door je tenen van één voet vast te pakken en ze rustig naar je toe te rekken.

Gebruik inlegzooltjes

Wanneer de stand van je voeten afwijkt of je looppatroon is verkeerd, vergroot dat de kans op overbelasting en dus hielspoor. Zo’n zestig procent van de bevolking heeft last van overpronatie, waarbij de voet tijdens het lopen naar binnen kantelt en het gewicht op de binnenkant van je voet komt. Hierdoor zakt je voetgewelf te ver door en ontstaat er druk op de peesplaat, wat na verloop van tijd tot hielspoor kan leiden.

Zo doe je het:

Laat je voeten en je manier van lopen controleren door een podoloog. Inlegzooltjes (op maat) kunnen deze afwijking corrigeren, wat de kans op een verkeerde belasting van je voetspieren verkleint. Je kunt ook eerst experimenteren met speciale hielspoor-inlegzooltjes in een vaste schoenmaat, zoals deze. Je kunt ook kiezen voor gelzooltjes die alleen je hiel ondersteunen.

Klik hier

Draag hielspoorsokken

Hoewel hielspoor vervelend en pijnlijk is, kan het geen kwaad. Heb je eenmaal hielspoor opgelopen, dan gaat de pijn als je geluk hebt binnen een tot vier maanden vanzelf over. Speciale hielspoorsokken kunnen helpen de pijn in de tussentijd te verminderen.

Zo doe je het:

Hielspoorsokken komen tot net onder je knie. Van je tenen naar je scheenbeen loopt een band met een gespje. Wanneer je dit vastzet, rek je je tenen naar je toe. Hierdoor wordt je voetzoolpees soepeler en vermindert de pijn.

Klik hier

Maak strandwandelingen

Door met blote voeten op het zand te lopen, verdeel je de druk over je hele voet en train je alle voetspieren. Hierdoor stimuleer je de bloedsomloop en wordt je voetzoolpees soepeler. Door de geringe druk op je hiel neemt ook de pijn af.

Zo doe je het:

Ga niet meteen een marathon lopen, zo’n vijftien minuten strandwandelen is al voldoende. En wist je dat je zelfs onzichtbare schoenen kunt dragen, zoals deze? Handig voor als je op je blote voeten door het bos wil lopen. Blijft het pijnlijk? Koel dan na afloop je spieren door een coolpack tien minuten op de pijnlijke plek te leggen.

Tips van de Santé-lezers

Trap-oefening: Ga op de onderste tree van de trap staan met je gezicht naar de trap toe. Hou je vast aan de leuning en laat je hielen dan langzaam naar beneden zakken. Hoe dat steeds een paar seconden vol en doe dat een paar keer per dag.

Let op stress: hielspoor is enorm vervelend en kan ook makkelijk langer duren dan de paar maanden die je soms worden voorspeld. Stress kan de hielspoor verergeren. Zelfs gespannen kuitspieren – omdat je ongemerkt je spieren aanspant – kunnen pijn in je hiel geven. Masseer je kuiten of laat dat doen en probeer meer ontspanning in je leven te brengen.

Bron: Archief, tekst: Mara Ruijter

Tip van de redactie

Soft Gel Hielspoor Zooltjes (minder dan 5 euro)

Klik hier

Tip van de redactie

Bose 700 – Draadloze over-ear koptelefoon met Noise Cancelling
BESTEL HIER
Cover Sante 176x227 1

Ontvang jouw dosis inspiratie voor een healthy lifestyle elke maand op de mat.

Abonneren
Digitaal lezen
Los kopen