Beginnen met fietsen

10 tips om te beginnen met fietsen

Hardlopen, skeleren én fietsen zijn de laatste tijd steeds populairder geworden, nu de sportscholen nog gesloten zijn. En als we het over fietsen hebben, dan gaat het vooral over de racefiets. Niet voor niets: door te fietsen ervaar je ultieme vrijheid, je kunt het samen met anderen doen en je krijgt er nog een goed lijf van ook.

Zorg voor een goede fiets

Aan fietsen kun je heel veel geld uitgeven, maar dat hoeft niet: ook voor een kleiner budget zijn er prima racefietsen te koop. Let op, ga niet alleen maar voor een mooie kleur, maar voor de juiste framemaat. Bij de meeste wielerzaken kun je jezelf helemaal laten opmeten. Laat ze vervolgens je nieuwe bike goed afstellen, zodat je zeker weet dat jij straks optimaal zit. En dat is weer belangrijk om ongemak en blessures te voorkomen. Een fiets lenen of tweedehands kopen kan natuurlijk ook, maar je zult zien dat je eigen mooie racefiets je echt motiveert om op te stappen.

Lees ook:Verbrand je calorieën met een elektrische fiets?

Oefen met klikpedalen en schakelen

Klikpedalen lijken eng, maar dat valt best mee. Je hebt ze echt nodig om sneller te ­kunnen fietsen. Ga een keer oefenen op een rustige weg of op een grasveld. Zo wen je een beetje aan het in- en uitklikken, voordat je echt gaat fietsen. Ook schakelen heb je zo onder de knie als je een paar keer oefent.

Investeer in fietskleding

Er zijn veel mooie merken die ook voor vrouwen fashionable fietskleding maken. Ga in elk geval voor een goede fietsbroek speciaal voor vrouwen. De zeem zorgt ervoor dat je minder snel zadelpijn krijgt. Een fietsshirt heeft vaak handige vakken op de rug, zodat je spullen kunt meenemen onderweg. Fiets ook altijd met een helm! En o ja, voor de duidelijkheid: onder je fietsbroek draag je dus géén ondergoed, om schuurplekken te voorkomen.

Zoek een groepje

Samen met anderen fietsen werkt extra motiverend, en zorgt er bovendien voor dat je je snel ontwikkelt als wielrenner. Misschien heb je een vriend of vriendin die al fietst, en kun je een keer aansluiten. Ook zijn er in het hele land steeds meer (vrouwen)fietsgroepen, te vinden via social media.

Plan een route

Wat je niet wilt tijdens het fietsen, is bij elke kruising Google Maps checken om te kijken waar je heen moet. Zet dus voorafgaand aan je fietstocht een mooi rondje uit, het liefst zo makkelijk mogelijk, over rustige wegen en met weinig afslagen. Of schrijf de nummers van fietsknooppunten op een stukje schilderstape en plak dat op je framebuis. Nog leuker: gewoon gaan fietsen en kijken waar je uitkomt. Zo ontdek je veel mooie weggetjes en routes. Houd wel de bordjes een beetje in de gaten, want je moet ook nog terug.

Neem eten, drinken en geld mee

Tijdens het fietsen verlies je veel vocht, zeker als het warm is. Vergeet dus niet een bidon water of sportdrank mee te nemen (bij langere tochten twee bidons). Ook eten onderweg is noodzakelijk om de beruchte hongerklop te voorkomen: het gevoel dat je lichaam en benen zo leeg zijn, dat je nauwelijks nog vooruitkomt. Eet daarom elk uur iets kleins, zoals een ontbijtkoekreep, een banaan of krentenbol. Een bankpas is handig uit voorzorg of voor koffie met appeltaart op een terras natuurlijk.

Installeer Strava

Als je de smaak te pakken hebt, kan het leuk zijn om je trai­ningen en afgelegde kilometers bij te houden. Strava is hiervoor perfect, niet voor niets is de app super populair onder wielrenners. Kijk ­achteraf je fietsritten terug, maak zelf routes en volg en motiveer andere fietsers. Ook kun je je resultaten ­ver­gelijken met andere ­fietsers.

Leer een band te verwisselen

Ga je in je eentje fietsen en rijd je lek? Dan is het wel handig als je jezelf weer op weg kunt helpen. Voor het verwisselen van een lekke binnenband heb je een reservebinnenband, bandenlichters en een pompje nodig. Op ­YouTube vind je talloze instructiefilmpjes. Oefen een keer thuis, het is niet moeilijk.

Bouw het rustig op

Je zult merken dat je fietstraining veel impact heeft op je lichaam. Je kunt bijvoorbeeld flinke spierpijn krijgen in je benen, nek, schouders en billen. Ook je schaam­lippen kunnen gevoelig zijn; smeer ze eventueel vooraf in met vaseline. Maak in het begin je rondje niet veel ­langer dan een uur. Daarna kun je langzaam opbouwen, bijvoorbeeld door iets ­harder of iets langer te gaan.

Onderhoud je fiets

Zo geniet je langer van je dure aanschaf. Onderhoud hoeft niet ingewikkeld te zijn; geef je fiets bijvoorbeeld af en toe een wasbeurt en smeer de ketting regelmatig. Daarnaast is het slim om je fiets na zes maanden weg te brengen voor een servicebeurt.

Bron: Santé juli 2019 Tekst: Annemieke de Gier

Gerelateerde artikelen