5 tips om weer zin te krijgen in hardlopen

In sommige periodes heb je de flow te pakken. Op andere momenten wil hardlopen gewoon niet lukken. Is je laatste run te lang geleden? Met deze tips pak je het hardlopen weer op.

Tip 1: Denk aan de laatste keer dat hardlopen goed voelde
Een geweldig gevoel, wanneer het hardlopen precies gaat zoals gehoopt. Dat gevoel kun je opnieuw krijgen. Je moet er alleen wel iets voor doen, want door op de bank te hangen, gaat het niet lukken.

Tip 2: Stel een playlist samen
Muziek leidt je af, het zorgt ervoor dat je je minder bewust bent van eventuele pijn of vermoeidheid en het is goed voor je humeur. Zo ren je ongemerkt een langere afstand. Dit is niet zomaar peptalk van ons, het is onderbouwd door de Brunel University in Londen. Een goede reden om een nieuwe playlist samen te stellen en er gewoon voor te gaan.

Tip 3: Ga samen hardlopen
Ken je iemand met hetzelfde doel, of iemand die jou kan motiveren om het hardlopen weer op te pakken? Spreek af om samen te gaan. Dat heeft twee voordelen: je kunt minder makkelijk op het laatste moment besluiten niet te gaan en de tijd lijkt sneller te gaan in goed gezelschap. Er zijn wel 'regels' voor samen hardlopen.

Tip 4: Onthoud dat je best af een toe een wandelpauze mag inlassen
Er is niets mis met een wandelpauze. Je mag jezelf dan nog steeds een hardloper noemen. Door af en toe een pauze in te lassen, kun je een langere afstand 'opdelen' in een paar kortere stukken. Daardoor wordt het overzichtelijker en makkelijker vol te houden.

Tip 5: Beoefen een andere sport
Tijdens hockey, voetbal, basketbal en vele andere sporten, ren je een behoorlijke afstand. Misschien beleef je daar wel meer plezier aan. Bij veel verenigingen kun je een gratis proeftraining aanvragen.

Lees ook: Beginnen met hardlopen in 7 stappen

Beeld: Shutterstock