category colour brushLekker

Stoppen met eten uit verveling

Je kijkt voor de derde keer in korte tijd in de koelkast, of je eet ongemerkt een zak chips leeg op de bank. Komt dit je bekend voor? Het zou zomaar kunnen dat je eet, of op zoek bent naar eten, uit verveling.

Je bent zeker niet de enige die eet zonder echt honger te hebben. Wil je stoppen met deze gewoonte? Deze tips helpen je op weg.

1. Ken je gewoontes
Om te stoppen met eten uit verveling moet je je er bewust van worden dat je eet uit verveling. Vraag jezelf de volgende keer dat je voor de koelkast staat af waarom je wilt eten. Als je geen honger hebt, heb je geen reden om de koelkast te plunderen.

2. Snacken achter de tv
Tv kijken en eten gaan heel goed samen. Zorg dat je een gezonde snack in de buurt hebt, zoals een schaaltje fruit. Wil je je gewoontes echt grondig aanpakken, doe dan oefeningen voor de tv. Train je armen met gewichtjes of doe buikspieroefeningen. Zo heb je geen tijd om te snacken en je bent in beweging.

3. Weersta de verleiding om op te staan
Wanneer je opstaat en naar de (koel)kast loopt, is de kans groot dat je weer iets in je mond stopt. Een dropje hier, een handje chips daar. Om dat te voorkomen, kun je met jezelf afspreken dat je alleen in de reclame iets te eten haalt.

4. Drink water
Honger en dorst zijn makkelijk met elkaar te verwarren. Neem in plaats van iets te snacken een groot glas water.

5. Stop met gedachteloos eten
Natuurlijk mag je best snacken, als je maar niet ongemerkt de hele zak leeg eet zonder er echt van te genieten. De truc is om bewust te snacken. Lees ook de tips voor bewust eten >>

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest