category colour brushLekker

5 gezonde snacks voor in de avond

Met deze tussendoortjes wordt het makkelijker om 's avonds een gezonde keuze te maken.

Gezonde snacks avond

Heb je 's avonds na het eten nog vaak zin om te snacken? Met deze makkelijke receptideeën lukt het je om voor een gezond tussendoortje te kiezen.

Kaas-appelstroop abrikozen

Bevat: vitaminen, vezels en ijzer Goed voor: je darmwerking en stofwisseling

* 4 grote gedroogde abrikozen * smeerbare geitenkaas * appelstroop

Maak met een mes een inkeping in de abrikozen, smeer er geitenkaas en een beetje appelstroop in.


Italiaanse guacamole

Bevat: gezond vet, vitamine A en C, het antioxidant lycopeen en de mineralen calcium, magnesium en ijzer Goed voor: je huid, haar, gebit, weerstand, bescherming tegen schadelijke stoffen, botten, zenuwen en stofwisseling

* 1 avocado * 8 zongedroogde tomaten * 4 blaadjes basilicum * olijfolie * knoflook

Prak de avocado fijn in een kom. Snijd de zongedroogde tomaten en basilicumblaadjes fijn. Pers de knoflook en doe het samen met een kleine scheut olijfolie bij het mengsel. Prak alles nog een keer door. Dip de guacamole met crackers of stukjes volkoren pitabrood.


Banaan-pistache plakken

Bevat: gezonde vetten, eiwitten, koolhydraten en vezels Goed voor: je energie, spierherstel en darmwerking

* 1 grote banaan * 50 g rauwe chocolade * handje pistachenoten

Smelt in de chocolade in een kom in een pannetje water. Schil de banaan en leg hem op een snijplank. Smeer de gesmolten chocola over de bovenkant van de banaan. Hak de pistachenootjes grof en strooi deze over de chocolade. Zet de ‘banaanrol’ een uur in de koelkast om hem hard te laten worden. Snijd de rol hierna in plakjes.


Chiapudding met kokos en frambozen

Bevat: vezels, gezond vet, foliumzuur en vitamine C Goed voor: je darmwerking en weerstand

* 250 g frambozen * 3 el chiazaad * 100 ml kokosmelk * 2 el geraspte kokos

Prak de frambozen fijn met een vork. Roer het chiazaad, de kokos en de kokosmelk erdoor. Schenk de pudding in een potje en laat hem een uur opstijven in de koelkast.


Toast met hüttenkäse, kaneel en blauwe bessen

Bevat: koolhydraten, vezels en vitamine K, C en mangaan Goed voor: je energie, darmwerking en weerstand

* 1 snee volkorenbrood * bakje hüttenkäse * 1 tl kaneel * hand blauwe bessen

Rooster het brood in een toaster. Laat even afkoelen en beleg met hüttenkäse, kaneel en blauwe bessen.

Bron: Archief | Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest