gezondste-zaden-pitten

Dit zijn de 6 gezondste zaden en pitten

We weten allemaal dat zaden en pitten goed voor ons zijn. We zien immers niet voor niets regelmatig influencers zaden toevoegen aan hun Instagram-waardige ontbijtjes. Ze zijn namelijk niet alleen een decoratieve toevoeging aan je dagelijkse acaï-bowl, maar ze zorgen ook nog eens voor veel omega-3 vetten in jouw voeding. Daarnaast zijn ze ook makkelijk een jaar lang te bewaren in de. Kun je door de bomen het bos niet meer zien? Dit zijn de 6 gezondste zaden en pitten en waarom je deze het beste kunt kiezen voor jouw dagelijkse eetpatroon.

1. Chiazaad

Ben je op zoek naar een zaadsoort die je dagelijks kunt eten? Dan is chiazaad hét zaad wat je zoekt:  er zitten meer vezels in een eetlepel van dit zaad dan in een heel sneetje volkoren brood! Daarnaast krijg je er een vol gevoel van en stimuleert het een goede stoelgang. De vezels, eiwitten en omega-3 vetten kunnen ook het risico op hartziektes en een te hoge bloeddruk verlagen. Daarnaast is chiazaad ook een goed alternatief voor melk. Er zit namelijk even veel calcium in twee eetlepels chiazaad als in een half glas melk. Om de zaadjes makkelijk in je eetpatroon te verwerken kun je ze simpelweg door je smoothiebowl of pudding heen doen in combinatie met wat fruit en granola voor wat extra bite.

2. Zonnebloempitten

Zonnebloempitten bevatten een hoop vitamine E en selenium, wat ervoor zorgt dat je cholesterollevel op peil blijft en je hersencellen gezond blijven. Door 60 gram zonnebloempitten te eten op een dag heb je al 34 procent van je dagelijkse dosis selenium binnen gekregen. Deze pitten kun je prima los eten – je kan er wat meer smaak aan toevoegen door ze met wat kruiden te bestrooien en te roosteren in een pannetje. Je kan ze natuurlijk ook over je salades, taco’s of sauzen sprenkelen als een extra smaakmaker met een beetje crunch.

3. Lijnzaad

Ben je geen grote viseter en haal je liever niet je omega-3 vetten uit een stuk zalm? Dan is lijnzaad het perfecte alternatief voor jou. Een portie van 30 gram lijnzaad bevat namelijk net zoveel omega-3 vetten als 120 gram zalm. Daarnaast is lijnzaad ook rijk aan vezels die je suikerlevel reguleren. Dat is dan ook de reden dat diabetespatiënten vaak het advies krijgen om dagelijkse wat lijnzaad te eten. Voor het beste effect kun je je lijnzaad in je havermout verwerken en met sinaasappelsap combineren. Sinaasappelsap bevat namelijk veel vitamine C, wat de werking van de omega-3 vetten stimuleert en een positief effect heeft op je hart en hersenen.

4. Hennepzaad

Nee, van deze zaadsoort ga je niet hallucineren of zweven. Hennepzaad is goed voor de gezondheid van je huid en gewrichten. Het zaad bevat namelijk veel ontstekingsremmende stoffen. Ook is hennepzaad een zeldzame veganistische bron die alle acht de aminozuren bevat die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Blend een handjevol hennepzaad door je pesto voor een hele eiwitrijke maaltijd! En je kunt het heel makkelijk online bestellen. Hier.

5. Pompoenpitten

Door de hoeveelheid zink in pompoenpitten kun je ze inzetten om je immuunsysteem een duwtje in de rug te geven. Zo krijg je met 30 gram pompoenpitten al 20 procent van je dagelijkse zinkdosis binnen. Ook je spieren worden gelukkig van pompoenpitten, want ze zitten boordevol eiwitten. Wil je deze pitten liever niet los eten? Probeer ze dan eens uit op een broodje met avocado en wat zout. Pas wel op dat je ze niet roostert in de pan, want dat zorgt ervoor dat de voedingswaarde van de pitten afneemt.

6. Sesamzaad

Kamp je met cholesterolproblemen? Dan is dit zaad de ultieme oplossing voor jou. De fytosterol in sesamzaad is namelijk een goede tegenstander voor cholesterol en verlaagt je cholesterolwaardes aanzienlijk, mits je er dagelijks wat van eet. Ook zorgt sesamzaad voor gezond weefsel doordat het veel ijzer bevat. Er zit namelijk vijf keer zoveel ijzer in 30 gram sesamzaad als in 120 gram spinazie! Gooi dus in plaats van een zak spinazie een handjevol sesamzaad door je smoothies. Of eet de zaadjes bij de sushi als krokant laagje!

Bron: Realsimple.com

DierDier

Tip van de redactie

pitten en zaden
Schermafbeelding 2021 09 17 Om 10.29.43
Klik hier

Lees ook

Hoe begin je met hardlopen als je het nog nooit hebt gedaan?

Tips voor buiten sporten in de herfst en winter

Vier redenen om je te verheugen op de herfst

Sante September
Ontvang jouw dosis inspiratie voor een healthy lifestyle elke maand op de mat.
Abonneren
Digitaal lezen
Los kopen

Gerelateerde artikelen