Zo eet je chiazaadjes!

Chiazaad is rijk aan proteïne, vezels, calcium en omega-3. Het is een goed idee om chiazaadjes aan je eetpatroon toe te voegen, maar sta er wel even bij stil hoe je ze eet.

Hoe eet je chiazaad: geweekt of ongeweekt? Het maakt verschil. Chiazaad is rijk aan proteïne, vezels, calcium en omega-3 en zo eet je het, volgens de Santé-voedingsdeskundige.

Zo eet je chiazaad niet
Het verhaal gaat dat iemand besloot dat hij wilde profiteren van de goede voedingsstoffen in chiazaad. Hij nam een hele theelepel in gevolgd door een glas water. Geen goed idee.

Chiazaad zet uit
Zodra chiazaad in aanraking komt met water, zetten de zaadjes uit. Als je een theelepeltje chiazaad doorslikt met daarna een glas water, begint het chiazaad al uit te zetten voor ze je maag bereiken. Je kunt daardoor problemen krijgen met slikken.

Weken voor het eten
Als je chiazaad laat weken vóór je ze eet, is er niets aan de hand. Er zijn zelfs aanwijzingen dat de voedingsstoffen beter door je lichaam worden opgenomen als de zaadjes geweekt zijn. Maar let op dat je het niet te lang laat weken, want het wordt daardoor wel erg papperig.

DierDier

Hele zaadjes
Geen zorgen als jij je chiazaadjes ongeweekt in je yoghurt gooit. Je kunt niet geweekte chiazaadjes gewoon eten. Als ze ergens doorheen zijn gemengd, kan ons lichaam ze goed verteren. Maar een hele theelepel bij zo in je mond? Dat is te veel van het goede.

Wist je dat… Chiazaad wordt vaak aangeraden aan mensen die willen afvallen. Juist doordat de zaadjes uitzetten bij aanraking met water, zorgen ze voor een vullend gevoel.

Bron: Shape | Beeld: Getty Images

Bestel de FITBIT LUXE hier

Tip van de redactie

Bose 700 – Draadloze over-ear koptelefoon met Noise Cancelling
BESTEL HIER
Cover Sante 176x227 1

Ontvang jouw dosis inspiratie voor een healthy lifestyle elke maand op de mat.

Abonneren
Digitaal lezen
Los kopen