langer-vol-yoghurtontbijt-tips

3 manieren waarop je meer kan halen uit je yoghurtontbijt

Heb jij altijd weer snel honger na een yoghurtontbijt? Met deze drie makkelijke tips hou jij het tot de lunch vol op je bakje yoghurt!

 

Herken jij het: je hebt vanochtend heerlijk ontbeten met je bakje yoghurt, maar na anderhalf uur begint je maag alweer te knorren. Het liefst zou je nu alvast aan je lunch beginnen, maar om nu om 10 uur ’s ochtends al je boterhammen naar binnen te werken is ook niet echt de oplossing. Gelukkig hebben wij drie tips voor je waarmee jij het sowieso tot aan je lunch volhoudt op je fijne bakje yoghurt.

Lees ook:4 gezonde ontbijt-ideeën

1. Gebruik veel vezelrijke toppings

Vezels zijn heel goed voor je, want ze helpen het risico op hartziekten verkleinen, helpen je stoelgang te reguleren en kunnen er dus ook voor zorgen dat je langer vol zit. Vezels zijn een vorm van koolhydraten die je in groenten en granen kan vinden. Door de gelachtige textuur heeft je lichaam langer nodig om de vezels te verteren, waardoor je dus langer vol blijft zitten. Je kan het beste ongeveer 25 gram vezels per dag binnenkrijgen, dus hoe kan je dat nu beter doen dan met heerlijke vezelrijke toppings voor je yoghurtontbijtje? Denk bijvoorbeeld aan fruit, zoals frambozen, peren en appels of meergranen granola of havervlokken.

2. Kies voor een eiwitrijke yoghurt

Naast vezels helpen eiwitten je ook om langer verzadigd te blijven. Daarnaast krijg je ook meer energie van het eten van eiwitten en kan het een positief effect hebben op je lichaamsvorm. Nu bevat niet iedere yoghurt evenveel eiwitten, dus het is handig om daarin een goede keuze te maken. Zo bevat Griekse yoghurt bijvoorbeeld meer eiwitten dan reguliere yoghurt. Ook bestaan er yoghurtvarianten waar extra proteïnen aan toegevoegd zijn – een hele fijne optie als je niet voor Griekse yoghurt wil kiezen.

3. Vergeet de vetten niet

Ook gezonde vetten zouden een onderdeel van je eetpatroon moeten uitmaken. Gezonde, onverzadigde vetten kunnen helpen je cholesterolniveau op peil te houden, ontstekingen tegengaan en je hartritme stabiliseren. Dat hoeft nu natuurlijk niet gelijk te betekenen dat je alleen maar volle yoghurt hoeft te eten, je kan ook voor een variant kiezen waar iets minder vet in zit. Zorg er in ieder geval voor dat je geen variant zonder vetten kiest, want de vetten zorgen er ook voor dat je sneller vol zit en helpen je lichaam bij het absorberen van bepaalde vitaminen, zoals vitamine A, D, E en K. Ook kan je ervoor kiezen om noten, zoals amandelen, hazelnoten en pecannoten, of zaden, zoals zonnebloempitten, chiazaad of lijnzaad, over je yoghurt te sprenkelen, die bevatten namelijk ook een hoop gezonde vetten.

 

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen