category colour brushGelukkig

Voorkom een winterdip met deze tips!

Met de winter in aankomst, belanden veel mensen in een winterdip. Wees voorbereid en lees gauw deze tips zodat je een winterdip voorkomt.

Pak de fiets

Hoe een winterdip ontstaat, is lastig vast te stellen en verschilt vaak per persoon. Maar wat in elk geval niet mee helpt, is een tekort aan daglicht, buitenlucht en beweging. Laat er nou een typisch Nederlandse gewoonte zijn die alle drie die tekorten ondervangt: fietsen.

Lees ook: 'Weg met je middagdip!'

Zo doe je het

Oké, je kunt natuurlijk wat langer in je warme bed blijven liggen door met de auto naar je werk te gaan, maar daar houden de voordelen wel mee op. Door te fietsen komt het gelukshormoon endorfine vrij. Bovendien vang je een stuk meer licht en frisse lucht, waardoor je meer energie krijgt.

Omgeef je met warme kleuren

In deze maanden ga je vaak in het donker van huis en kom je in het donker terug. Die tussenliggende uren breng je waarschijnlijk binnen door, onder de tl-buizen. Niet echt bevorderlijk voor je humeur. De truc is door jezelf te omringen met warme tinten, zoals geel, rood en oranje. Die associeer je met zon, warmte en geluk. Bovendien associeer je geel vaak met kinderspeelgoed en daar word je vrolijk van.

Zo doe je het

Een tikje drastisch misschien, maar wel effectief: geef je huis of kantoor een make-over en verf bijvoorbeeld een muur geel. Pak je het liever iets subtieler aan? Zet dan accessoires in warme kleuren neer, drink thee uit een gele mok of hang een poster van zonsondergang op. Vermijd blauw, groen en paars: deze kleuren roepen droefheid op.

Schrijf je geluksmomenten op

Jezelf dagelijks op de borst kloppen: het is even wennen, maar wel een manier om je hersenen en positieve boost te geven. Op deze manier train je je brein om meer aandacht te vestigen op positieve dingen, waardoor negativiteit minder ruimte krijgt in je hoofd.

Zo doe je het

Leg een notitieboekje naast je bed en schrijf elke avond op waar je die dag blij van werd. Denk bijvoorbeeld aan die maaltijd die goed gelukt was, dat mooie boek of lekkere kopje koffie. Let wel: schrijf het met de hand. Zo sta je echt even stil bij wat je opschrijft. Heb je een somber moment? Blader dan door je notitieboekje voor happy thoughts en je kunt er weer tegenaan.

Zoek sociaal contact

Sociale contacten zijn goed voor je humeur. Een terrasje pakken zit er nu misschien niet in, maar laat dat je niet tegenhouden geregeld met vrienden en familie af te spreken. Het mogen ook vreemden zijn. Hoelang je contact met anderen duurt, maakt niet uit. Wel blijkt dat hoe vaker je anderen helpt of met ze afspreekt, hoe groter het effect is.

Zo doe je het

Organiseer een gezellige avond voor vrienden, sluit je aan bij een hardloopgroepje, kook voor die eenzame buurvrouw of nodig je collega’s uit voor een borrel. Zet daarbij vooral een upbeat muziekje op: daarvoor worden de gedeeltes in je hersenen aangesproken die zijn betrokken bij emoties en genot.

Bron: Santé februari 2017 Tekst: Caroline Walenkamp

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest