category colour brushGelukkig/Life

Zo stop je negatieve gedachten

Sta jij wel eens stil bij hoe vaak je negatieve gedachten over jezelf hebt? Tijd om dat eens te doen. Het is een relatief kleine moeite (al is het makkelijker gezegd dan gedaan) die grote veranderingen kan bewerkstelligen.

 

De invloed van je gedachten op je gevoel

Uit onderzoek blijkt onder andere dat positiever zijn, kan zorgen voor betere sportprestaties en meer controle over je gevoelens. Veel gevoelens ontstaan door gedachten: jij denkt aan negatieve dingen en plotseling bekruipt een gevoel van angst je. Jij denkt dat je iets niet kunt en voor je het weet, raak je in een negatieve spiraal. Door je gedachten onder controle te houden, kun je je gevoelens iets makkelijker sturen.

Kortom, het is het proberen waard om eens een week lang alle negatieve gedachten die je hebt om te buigen. Ontdek welke invloed het heeft op jou.

Lees ook: 'Zo stop je met jezelf kritiek geven'

1. Wees je bewust van de negatieve gedachten die je hebt

In het begin zul je misschien verbaasd zijn hoe vaak je eigenlijk negatieve gedachten hebt. Ze herkennen is de eerste stap. Het ombuigen ervan zal steeds makkelijker gaan.

2. Straf jezelf niet

Altijd maar positief zijn, is verre van makkelijk. Negatieve gedachten zijn zeker niet fout en je hoeft jezelf er niet voor te straffen. Wees lief voor jezelf.

3. Start de dag positief

Som vijf dingen op die je leuk/goed vindt aan jezelf. Een mooie basis om de negatieve punten die je aan jezelf ziet om te buigen naar iets positiefs.

4. Reageer positief op anderen

Geef anderen ook een goed gevoel met jouw positieve vibe.

5. Verzet je gedachten

Zit je in een negatieve spiraal, dwing jezelf om je gedachten te verzetten naar iets anders. Blijft het lastig om positief te denken? We delen nog vijf tips om positief denken te stimuleren.

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest