opruimen-stress-tips

Dit zijn de 5 dingen die je het beste kan opruimen als je stress hebt

Zijn je stresslevels aardig aan de hoge kant en wil jij meer rust in je hoofd creëren? Misschien is het dan een idee om thuis het een en ander op te ruimen! Een rustig huis is immers een rustig hoofd, nietwaar? Maar niet alle opruimklusjes zijn geschikt voor als je al stress hebt… Wij vertellen je 5 dingen die je het beste kan opruimen als je gestrest bent en aan welke 2 dingen je zeker niet moet beginnen als je je al stress hebt – lees je mee?

1. Bestekla

Wanneer je gestrest bent kan het werken om te beginnen met een klein deel van je huis opruimen, bijvoorbeeld de bestekla. Vaak ben je er niet zo heel lang mee bezig, waardoor je er snel een goed gevoel aan overhoudt. Wel is het slim om te vermijden iets heel persoonlijks of nostalgisch op te ruimen, dus daar is je bestekla perfect voor (tenzij je een hele persoonlijke band met je vorken hebt, natuurlijk). Het zou vrij makkelijk moeten zijn om spullen te ordenen en alles waar je er te veel van hebt te doneren of weg te doen. Opgeruimd staat netjes!

Lees ook: ‘Met deze 6 tips lijkt je huis opgeruimder dan het is

2. Linnenkast

Simpele, herhalende activiteiten – zoals het opvouwen van handdoeken – kan kalmerend werken, zeker als je er ook nog eens mindful mee aan de slag gaat. Je kan ze ook nog op kleur sorteren – net als je beddengoed, overigens – voor een aesthetically pleasing en rustgevend effect. En dat alles terwijl je de heerlijke geur van wasverzachter inademt… Fijn, toch?

3. Nachtkastje

Er zijn twee redenen waarom je nachtkastje opruimen een goed idee is: het is maar een klein oppervlak, dus het kost je niet heel veel moeite en het zorgt er waarschijnlijk voor dat je beter kan slapen. Bewaar bijvoorbeeld alleen het boek dat je aan het lezen bent en een glas water (oké, misschien een lampje) op je nachtkastje voor een betere nachtrust. Nog belangrijker: leg je telefoon ver van je bed af om late night scrolling te voorkomen.

4. Telefoon

Onze telefoons kunnen ons behoorlijk wat stress opleveren, zeker aangezien we dagelijks enorm veel nieuws en informatie via onze telefoons te verwerken krijgen. Verwijder daarom de apps die je weinig gebruikt of die je te veel afleiding bieden en overweeg zelfs om tijdslimieten op het gebruik van bepaalde apps te zetten zodat jij niet in de overvloed van informatie op Instagram of Facebook kan worden meegezogen.

5. Handtas

Ook je tas opruimen zou niet al te lang in beslag moeten nemen! Haal oude bonnetjes en losse muntjes uit je tas, klop hem even goed uit en bewaar er alleen de dingen in die je écht nodig hebt. Je sleutels en portemonnee, bijvoorbeeld. Wedden dat het dan ook een stuk makkelijker wordt om te vinden wat je zoekt?

Maar wat dan niet…?

Zoals we al zeiden zijn er ook een aantal klusjes waar je beter niet aan kan beginnen als je stresslevels al redelijk hoog zijn, puur omdat ze je waarschijnlijk nog wat meer spanning zullen opleveren…. Dit zijn ze!

1. Items met emotionele waarde

Over het algemeen zijn dingen waar je veel (emotionele) waarde aan hecht moeilijker om op te ruimen. Het kost je meer tijd en het vergt emotioneel veel van je om spullen te sorten en te besluiten wat er eventueel weg moet. Heb je even een momentje nodig om te huilen? Go for it! Zo niet, ga dan geen oude foto’s of journals uitzoeken, want dan ga je die tissues nodig hebben…

2. Je hele garderobe

Als je emotioneel bent is het niet handig om grote beslissingen te moeten maken, zoals wanneer je je kledingkast aan het uitruimen bent. Je kan er gefrustreerd van raken en het lijkt ineens alsof niets meer leuk zit of past. Probeer dit soort taken daarom te bewaren voor een moment waarop je je beter voelt en je rationele keuzes kan maken over wat je houdt en wat je weg gaat doen. Je kledingkast zal je dankbaar zijn!

Bron: Realsimple.com