ongezonde-coping-mechanismen-vermijden

9 ongezonde coping mechanismen die je beter kan vermijden

Wordt het je de laatste tijd soms een beetje te veel en weet je even niet meer hoe je met al je stress moet omgaan? Wij mensen hebben bepaalde coping mechanismen die ons helpen door moeilijke situaties heen te komen, maar ze zijn niet allemaal even goed voor ons… Dit zijn 9 ongezonde coping mechanismen die je beter kan vermijden als je van je issues af wilt komen.

1. Te veel drinken

Wanneer het even niet meezit kan een cocktail of een glaasje wijn verzachting bieden, dat snappen we heel goed. Maar terugvallen op alcohol om te kunnen omgaan met je problemen is natuurlijk niet de beste oplossing… Zeker in deze onzekere periode gaan mensen sneller drinken, bijvoorbeeld uit verveling, vanwege depressies of om met hun issues om te kunnen gaan. Het is daarom beter om minimaal te drinken tijdens deze periode; alhoewel alcohol ervoor kan zorgen dat je je in eerste instantie meer ontspannen en vrolijker voelt, zijn die effecten maar tijdelijk. Hou je in plaats daarvan bezig met andere projecten, doelen of interacties en haal niet te veel alcohol in huis.

Lees ook: ‘6 veelvoorkomende symptomen van angst-/paniekaanvallen en hoe je ze herkent

2. Jezelf teveel slechts toestaan

Jezelf af en toe iets ‘slechts’ toe te staan zonder je schuldig te voelen is natuurlijk heel belangrijk voor jouw zelfliefde. Maar balans blijft de sleutel tot succes, selfcare houdt niet in dat je alle remmen constant los kunt gooien. Zit je ineens uren achter elkaar op je telefoon of voor de televisie? Eet je alles wat je in de koelkast kan vinden? In plaats van jezelf alles toe te staan is het het beste om bewust stil te staan bij de keuzes die je maakt. Waarom blijf je televisiekijken? En waarom wil je alles eten? Voel je je alleen? Ben je bang? Ben je verdrietig? Door je bewustzijn voor bepaalde keuzes te vergroten, is de kans groter dat je geen roekeloze beslissingen meer neemt en kan je jezelf afremmen.

3. Je planning compleet loslaten

Wanneer je niet lekker in je vel zit, kan het heel fijn zijn om even geen verplichtingen te hebben. Het kan daarom heel lekker zijn je even niet aan je vaste routine en planning vast te hoeven houden. Maar na een tijdje kan juist dat gebrek aan structuur – in combinatie met menselijke interactie tijdens de gedeeltelijke lockdown – ervoor zorgen dat je onrustig wordt. Probeer daarom regelmatige meetings met je collega’s in te plannen of maak een schema voor jezelf als je alleen werkt. Gebruik een papieren agenda om even achter je computer vandaan te kunnen kruipen en trek je werkoutfit aan, dan kan je uitkijken naar het moment waarop je je comfy broek weer aan kan trekken na een dag werken.

4. Vergeten om adem te halen

Ook als je je overweldigend voelt door alle taken, gedachten of gevoelens, of wanneer je merkt dat je onbewust je adem inhoudt als je gestrest bent, vergeet dan niet adem te halen. Het is helemaal niet gek dat je je af en toe overmand voelt door alles waar je mee moet dealen, maar jezelf je adem ontzien gaat het niet makkelijker maken. Als je volgende keer je hart voelt bonken, een knoop in je maag voelt en je kaken strak gaan staan, ga dan rustig zitten, zet je voeten stevig op de grond en doe je ogen dicht. Focus je op je ademhaling en voel jezelf ontspannen. Blijf even zo zitten tot je je krachtig genoeg voelt om te dealen met het issue wat je op je bord hebt gekregen.

5. Stoppen met sporten

We snappen dat sporten misschien niet het eerste is waar je aan denkt als je overloopt met van alles. Daarnaast zijn veel sportmogelijkheden nu beperkt, waardoor het nog makkelijker is om te stoppen met sporten. Maar als je hoofd vol zit en je het even niet meer weet, kan sporten juist heel fijn zijn. Sterker nog, het helpt je gezondheid en humeur verbeteren, je energie te boosten en de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Gelukkig zijn er een tal van workouts die je kan doen vanuit je eigen woonkamer, zelfs als je verder geen workout gear in huis hebt. En als je daar geen zin in hebt, kan je altijd nog buiten een wandeling gaan maken – geloof ons, je zal jezelf dankbaar zijn!

6. Jezelf overspoelen met negatieve gedachten over jezelf

Een welbekende manier waarop stress zich manifesteert is door negatieve gedachten. We denken dat we niet genoeg zijn, dat er niet genoeg tijd, geld, energie, talent of ondersteuning is om te doen wat we willen doen. Door zo te denken, ga je echter je probleem niet oplossen. Daarom is het beter om je te focussen op wat er wel is: overvloed. Door uit te gaan van overvloed ga je geloven in je eigen vermogen om welke situatie dan ok aan te kunnen door in jezelf te leren geloven. Het gaat om positiviteit en kracht, in plaats van uitgaan van negativiteit en hulpeloosheid. Ga in jezelf geloven!

7. Eten altijd als beloning gebruiken

Lekker eten is absoluut iets om naar uit te kijken. Maar te vaak of te ongezond eten zou niet je vaste strategie moeten worden om om te gaan met je problemen als het niet goed gaat. Als we niet lekker in ons vel zitten, is de kans groot dat we eten bestellen of fast food halen. Zo wordt eten een afleiding en beloning waardoor we ons beter gaan voelen. Maar uiteindelijk leidt het tot slechte gewoonten én loop je meer risico op medische problemen, zoals een hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte. Probeer daarom iets anders: probeer iedere dag een nieuw recept uit. Dat hoeft niet heel fancy, je kan ook een simpele twist bedenken op je ontbijt, lunch of avondeten die binnen je planning past, maar des te meer je thuis kookt, des te beter. Hierdoor voel je je verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Je kan jezelf altijd in het weekend op iets lekkers trakteren!

8. Je gevoel ontkennen voor anderen

Als we ons onveilig of getriggerd voelen, zorgt ons zenuwstelsel ervoor dat we beschermd worden. Hierdoor gaan we soms onze eigen gevoelens onderdrukken om onszelf te beschermen, bijvoorbeeld door een gesprek af te kappen, je gevoelens aan te passen of onze meningen niet uit te spreken. Op dat moment helpt het conflicten te vermijden en voel je je comfortabeler, maar op de lange termijn is het vooral zelfsabotage en kan het zorgen voor een lager zelfbeeld. Het beste wat je kan doen is jezelf zijn, zelfs als dat soms betekent dat je ‘faalt’ of wordt afgewezen. Dat hoeft je leven niet over te nemen! Wees lief voor jezelf, heb respect voor jezelf en vergeef jezelf, zelfs als anderen het niet kunnen.

9. Sociale interactie vermijden

Met alle informatie die je dagelijks te verwerken krijgt is het heel begrijpelijk dat je je soms wil terugtrekken uit sociale situaties, maar vaak heeft dat geen positief effect. Sterker nog, het kan zorgen voor depressie- en paniekklachten. Het is juist belangrijk dat je je geliefden blijft zien tijdens onzekere periodes, al hoef je het natuurlijk niet te forceren. Probeer je sociale kring klein te houden om te voorkomen dat je overprikkeld raakt, angstig wordt en conflicten hoeft aan te gaan. Ook kan je natuurlijk altijd (professionele) hulp zoeken als je merkt dat je gevoelens je in de weg gaan zitten om op een fijne manier je huis te kunnen verlaten. Je hoeft het niet alleen te doen!

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen