symptomen-angst-paniek-aanvallen-herkennen

6 veelvoorkomende symptomen van angst-/paniekaanvallen en hoe je ze herkent

Heb jij de laatste tijd ook vaker last van zorgen en houden ze je zelfs wakker ’s nachts? Dan kan het zomaar zijn dat je kampt met angst- of paniekaanvallen. Om je te helpen herkennen waar je wellicht mee kampt en met je gevoelens om te leren gaan, hebben we 6 veelvoorkomende symptomen van deze aanvallen voor je op een rijtje gezet. Lees je mee?

Lees ook: ‘De 10 meest voorkomende angsten

1. Je trekt je terug van vrienden

Een van de eerste symptomen van angst- of paniekaanvallen is je terugtrekken van de mensen waar je van houdt. Vaak is dit een poging om je veiliger te voelen en het idee te hebben dat je de controle hebt. Het feit dat je geen tijd met je vrienden of partner wil doorbrengen kan erop wijzen dat je al je mentale energie gebruikt om te bevatten wat er allemaal speelt, je angstgedachten dus. Hierdoor trek je je terug uit het heden en ben je mentaal en emotioneel uitgeput doordat je de schijn moet ophouden.

2. Je vertoont obsessief gedrag

Logisch gezien zou je angstgedachten kunnen herkennen als zorgen die in je hersenen blijven hangen, maar zich niet daadwerkelijk afspelen. Het zou kunnen dat ze je gedachten dusdanig overnemen dat je ze niet langer onder controle kan houden. Het zou zelfs kunnen dat je rituelen of dwangneigingen krijg om jezelf te troosten en de gedachten weg te laten gaan, een teken van Obsessive Compulsive Disorder (OCD), een angstgerelateerde stoornis.

3. Je bent snel geïrriteerd en ongeduldig

Omdat je hersenen overuren maken wanneer je angstig bent – net als de rest van je lichaam, trouwens – kan het zijn dat je een kort lontje hebt wanneer je met anderen moet omgaan. Omdat je (onbewust) zo erg bezig bent met je angstgedachten, heb je minder geuld voor oppervlakkige praatjes, kan je er niet mee omgaan als iets niet op jouw manier gaat en kan je zelfs ruzie gaan zoeken met iemand die je probeert te helpen.

4. Je bent angstig in sociale situaties

Zelfs als je normaal gesproken geen feestbeest bent, kan je vaak wel van een leuk feestje genieten. Nu helaas niet. Wanneer je angstgevoelens toenemen, zal je ook angstig worden in sociale situaties. De meeste mensen worden kritischer naar zichzelf en gaan zich druk maken over alle vormen van interactie die ze met vreemden en zelfs hun beste vrienden hebben. Je kan je ineens enorm druk maken over hoe je eruitziet, wat mensen van je vinden, dat mensen achter je rug om over je praten, dat niemand je mag, dat je stom klinkt als je praat, noem het maar op. Dit is een teken van sociale angst/paniek en zorgt er vaak voor dat mensen sociale situaties gaan vermijden.

5. Je hebt moeite met slapen

De meeste mensen hebben het meeste last van hun angst-/paniekklachten als ze naar bed willen gaan. Het is heel gebruikelijk om wakker te liggen in bed en je druk te maken, omdat al je afleidingen dan weg zijn. ’s Nachts zijn we alleen met onze gedachten en die kunnen dan alles overnemen. Overdag zal je daar iets minder snel last van hebben omdat je dagelijkse leven afleiding biedt, maar ’s nachts zullen dit soort klachten juist naar boven komen, wat kan leiden tot slaaptekort en slapeloze nachten.

6. Je hebt veel maagklachten

Feitje: Je hersenen kunnen geen onderscheid maken tussen een echte bedreiging (zoals een tijger die je achterna zit) en een veronderstelde bedreiging (zoals zorgen dat je misschien wordt ontslagen of dat een vriend boos op je is). Als je in een fight-or-flight situatie terechtkomt, of dat nu komt dat echt gevaar of verondersteld gevaar, komt je lichaam in de overlevingsmodus. Hierdoor produceren we geen slijm meer en verteren we geen voedsel meer. Ook leggen onze hersenen de bloedtoevoer naar ons maagdarmstelsel stil zodat je spieren meer bloed kunnen krijgen. Hierdoor kan je het gevoel krijgen dat je een knoop of zwaar gewicht in je maag hebt of zelfs vlinders voelen fladderen. Het kan dus goed dat je last krijgt van maagklachten wanneer je je enorm druk zit te maken.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen