tips-vrolijk-worden

10 manieren om je vrolijker te voelen

Met alle heftige berichten en sociale distantie waar we de afgelopen tijd mee te maken krijgen, kan het soms best lastig zijn om vrolijk te blijven. Daarom hebben wij 10 tips voor je op een rijtje gezet die jou kunnen helpen om je vrolijker te voelen. Lees je mee?

Lees ook: ‘6 manieren om morgen gelukkiger te zijn dan vandaag

1. Krijg grip op je humeur

Huid-op-huid contact werkt als een flinke mood booster: aanraking, massage en aaien zijn allemaal gelinkt aan een boost aan oxytocine en werken vooral in een relatie die je als positief beschouwt. Sterker nog: bij stellen die gelukkig samenwonen blijken hun oxytocinelevels hoger te zijn. Geen relatie? Je kan natuurlijk ook knuffelen met je ouders, je zus/broer of je vriendinnen. Voor nu is het misschien verstandiger om je in een dikke deken te wikkelen en een groot kussen vast te houden, zo creëer je het gevoel van een omhelzing en word je vanzelf vrolijker.

2. Fake it

Ze zeggen dat je je vrolijker gaat voelen door te lachen, zelfs als het geen echte lach is. Sommige sporters staan er zelfs om bekend dat ze zichzelf hebben aangeleerd om te lachen als ze het zwaar krijgen. Lachen zou namelijk ook kunnen zorgen dat je energie vasthoudt door te ontspannen in plaats van te verkrampen. Probeer het zelf maar eens!

3. Probeer kruiden

Saffraan staat al lange tijd bekend als het rode goud. En met goede reden! Uit onderzoek blijkt dat supplementen die saffraan bevatten een soortgelijk effect hadden als drugs die werken op de serotoninereceptoren in je hersenen, waardoor je vrolijker wordt. Sprenkel wat saffraan over je vis, curry of risotto om jezelf een kleine humeur boost te geven.

4. Neem een bad

Er is niks lekkerder dan heerlijk ontspannen in een bad vol met bubbels, right? Zelfs wetenschap wijst het uit: twee badsessies per week kan je humeur nog meer verbeteren dan sporten doet. Depressieve deelnemers die van een bad genoten en vervolgens ontspanden in een warme handdoek vertoonden een grotere afname in symptomen dan de deelnemers die in plaats van een bad aan intervaltraining deden. Volgens de onderzoekers zou het te maken kunnen hebben met het stijgen van je lichaamstemperatuur. Ook zou een bad je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen. Een goed excuus voor een warm bad dus!

5. Eet blije maaltijden

Geef je humeur een boost met iedere hap die je neemt. Vervang de melk in je havermout ontbijtje door kefir: uit onderzoek bleek dat de probiotica in de kefir de serotoninelevels van de overwerkte geneeskundestudenten verhoogde. Eet eieren met de lunch om de voordelen van het tryptofaan in eieren te plukken en meer serotonine aan te maken. Sluit je maaltijden af met vette vis en koolhydraten (zei er iemand fish and chips?) voor een laatste serotonineboost om je vrolijker te voelen. Eet smakelijk!

6. Stream je stress weg

Heb je weleens van ASMR-video’s gehoord? In een ASMR-video worden er door middel van geluiden en aanrakingen kietelende en tintelende sensaties door je lichaam heen gestuurd. Geloof je ons niet? Uit onderzoek blijkt dat deelnemers zich vrolijker voelen na het bekijken van ASMR-video’s, waarbij hun hartslagen met wel 3 slagen per minuut zakten. Misschien toch wel een poging waard?

7. Ga de natuur in

Wandelen en sporten in een groene omgeving kunnen je dag al beter maken, maar als je echt een boost aan je humeur wil geven, zoek dan een blauwe omgeving op. Een onderzoek van de Universiteit van Essex wees uit dat bewegen langs de waterkant het meest positieve effect op je humeur heeft. Kies daarom voor een wandeling of hardloopsessie naast een rivier of in de duinen.

8. Zet je roze bril op

Tegenwoordig leren we met mindfulness steeds meer in het moment te leven. Maar ook leven in een moment dat al geweest is kan ons helpen ons beter te voelen. Een onderzoek van de State Universeit van San Francisco wees uit dat het terughalen van herinneringen het grootste effect had op de levenstevredenheid van de deelnemers. Hierbij voelden degenen die het verleden op een positieve manier bekeken zich gelukkig dan degenen die er met spijt op terugkeken. Denk bijvoorbeeld eens terug aan die heerlijke vakantie…

9. Volg de menigte

Het beluisteren van livemuziek kan je helpen een grotere eigenwaarde te krijgen: een onderzoek wees uit het ervaren van muziek als onderdeel van een menigte een piek in je eigenwaarde en verbondenheid met anderen teweegbracht van 25%. Let wel op dat je de mosh pit vermijdt…

10. Word creatief

Creatieve projecten zijn niet alleen goed voor een opvallend CV of een interessant dating profiel. Wist je al dat slechts 45 minuten knutselen de cortisollevels – het stresshormoon wat serotoninelevels doet afnemen – kan doen verlagen? Activiteiten zoals breien kunnen zelfs je hartslag verlagen met wel 11 slagen per minuut. Tijd dus om je hobbyspullen weer eens tevoorschijn te halen!

Bron: Womenshealthmag.com/uk

Gerelateerde artikelen