tips-angst-omzetten-positieve-energie

4 manieren om angst en stress om te zetten in positieve energie

Bevind je jezelf vaak in situaties waarin je hart tekeergaat en je handen beginnen te zweten? Dat weet je als geen ander hoe angst en stress je humeur kunnen laten omslaan en ervoor kunnen zorgen dat je jezelf niet bent. Probeer daarom de volgende tips uit om je angst en stress om te zetten in positieve energie om je dag stressvrij door te komen.

1. Begrijp je emoties

Zodra je een presentatie moet geven, beginnen je handen te zweten, je hart tekeer te gaan en je maag zich om te draaien. Dit kunnen fysieke tekens zijn van angst en stress. Maar denk eens terug aan een tijd waarin je een oogje op iemand had en die persoon tegen je ging praten. Reageerde je lichaam toen niet ongeveer hetzelfde? De fysieke tekens van angst en stress lijken namelijk verdacht veel op die van enthousiasme en liefde. Daarom kun je simpelweg voor jezelf bepalen welke emotie je ervaart wanneer je lichaam deze tekens vertoont. Zet je angst en stress om naar enthousiasme en plezier!

Lees ook: ‘6 veelvoorkomende symptomen van angst-/paniekaanvallen en hoe je ze herkent

2. Evalueer je emoties

Merk je dat je lichaam angst en stress fysiek begint te uiten? Dan is het eerste wat je wil doen waarschijnlijk jezelf kalmeren. Maar om je lichaam te vragen van het ene extreem naar het ander te gaan is een hoge eis. Bedenk daarom hoe je je stress om kan zetten naar enthousiasme. Deze emoties liggen fysiek namelijk veel meer op een lijn dan stress en kalmte. Op die manier vraag je niet te veel van jezelf en haal je misschien ook nog eens meer plezier uit de situatie.

3. Denk in kansen

In plaats van je stress te gebruiken om te vluchten uit een situatie kan je het ook zien als een nieuwe situatie waarvan je wat kan leren. Grijp de kans aan om uit je comfort zone te stappen en zie de mogelijkheden binnen de situatie. Door jezelf zo zelfverzekerd mogelijk neer te zetten, word je dat ook vanzelf. Spreek daarom net wat luider bij je presentatie of hou een open positie aan als je tegen onbekenden praat om jezelf een confidence boost te geven.

4. Focus je op succes

Tijdens een angstaanval of in extreem stressvolle situaties gaan je gedachten automatisch naar de meest negatieve resultaten. Je zal jezelf vallend of stotterend inbeelden in plaats van succesvol. Probeer deze gedachten eens om te zetten in een positief denkbeeld van jezelf. Denk als Pippi Langkous: ga ervan uit dat je iets al kan, simpelweg omdat je het nog nooit hebt geprobeerd. Wees niet bang om te falen, maar ga er ook niet vanuit dat je gáát falen. You can do this! 

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen