productief tips

20 simpele tips voor een productiever leven

Heb jij vaak last van uitstelgedrag en zou jij graag productiever willen leven, zowel op privé- als werkvlak? We’ve got your back! Met deze vrij simpele tips kan jij een productiever leven gaan leiden, echt waar.

1. Stel 3 doelen per dag

Stel een must-do lijst (niet to-do lijst) op van drie dingen die je echt gedaan moet krijgen vandaag. Wees realistisch over wat je kan bereiken. Door je doelen af te bakenen raak je minder snel overweldigd en blijf je gefocust. Daarnaast is ons brein gewend om in drietallen te denken, wat er ook voor kan zorgen dat je je taken eerder gedaan krijgt.

Lees ook: ‘5 dingen die je beter niet kunt uitstellen

2. Beperk je afleidingen

Social media kan een hele gevaarlijke afleiding zijn, zeker omdat ons brein dopamine aanmaakt wanneer we onze apps checken op onze telefoons. In plaats van ertegen te vechten, kan je beter je social media checken met een intentie. Kijk gericht door je Instagram feed en leg daarna je telefoon een uur weg.

3. Begin met de moeilijkste taak

Ongeacht wat het is, zorg ervoor dat je de moeilijkste taak van de dag als eerste doet. Zo voorkom je dat je de taak gaat uitstellen én heb je meer motivatie om de andere taken op je lijstje ook te voltooien. Ook zorgt het ervoor dat je minder energie verliest aan het je constant druk te maken over die vervelende taak die je nog moet doen, want nu heb je hem al vroeg op de dag getackeld!

4. Zoek de zon op

Als je niet genoeg daglicht ziet op een dag, kan je je jet-lagged voelen. Dat komt doordat je biologische ritme wordt verstoord wanneer je niet wordt blootgesteld aan daglicht. Ga daarom iedere ochtend even naar buiten en ga even bij het raam staan als je je overdag wat traag of sloom voelt. Zo krijgt je interne klok een stimulans en krijg je meer energie!

5. Begin met een uitstel-journal

Natuurlijk kan het best voorkomen dat je soms je focus verliest, maar hersenloos uitstellen zorg dat je productiviteit afneemt. Wil je erachter komen waar dat door komt? Hou dan een uitstel-journal bij; schrijf op hoe je je dag doorbrengt om erachter te komen wanneer de afleiding er insluipt. Vervolgens kan je je planning daarop aanpassen!

6. Geef iemand een compliment

Wanneer je een compliment geeft of ontvangt, voel je je positiever. Wanneer je zelf lacht of iemand anders ziet lachen, maken je hersenen dopamine aan – een chemisch stofje wat niet alleen je beloningscentra in je lichaam reguleert, maar ook je productiviteit een boost geeft. Kom maar door met die complimenten dus!

7. Neem regelmatig pauze

Mensen veranderen ongeveer eens per 90 minuten van heel alert naar vermoeid zijn. Geef jezelf dus minstens iedere 90 minuten even een break, zodat je bij kan tanken en weer met volle energie verder kan werken aan jouw doelen.

8. Creëer een focus ritueel

Probeer om je favoriete ochtendritueel – of het nu een kop thee drinken of een rondje wandelen is – in te zetten als een ritueel wat je kan helpen je hoofd leeg te maken voor het werken. Zelfs een paar minuten ontspannen en gronden kan je helpen om mentale chaos te voorkomen. Door dieper adem te halen en in het moment te gaan staan, krijg je energie, focus en concentratie – hoe handig?!

9. Geef je brein energie

Je wist waarschijnlijk al dat water drinken en sporten goed voor je lijf zijn, maar ze zijn ook goed voor je brein. Niet alleen blijkt uit onderzoek dat 10 tot 20 minuten sporten ervoor kan zorgen dat je alerter bent, ook lijkt het er zelfs op dat te weinig drinken je cognitie, alertheid en concentratie kan doen afnemen. Zorg dus dat je genoeg water drinkt en in beweging blijft!

10. Doe iets gedachteloos

Als je veel werk te verzetten hebt, heb je misschien de neiging om er non-stop aan te blijven werken. Maar dat is niet handig. Niemand kan zich de hele tijd op één taak focussen. Zorg er daarom voor dat je je taken onderbreekt door een activiteit te doen die niets van je denkvermogen vraagt. Of het nu stofzuigen of tekenen is, als je je hersenen niet hoeft te gebruiken, kan je opladen en daarna met meer creativiteit aan de rest van je werk gaan. Dan krijg je waarschijnlijk meer gedaan!

11. Slaap meer

Als je te weinig slaapt heeft dat een grote impact op je concentratievermogen, focus en energie. Een goede nachtrust heeft zo enorm veel impact op ieder aspect van je leven. Daarom is het belangrijk dat je probeert iedere nacht minstens 8 uur slaap te krijgen. Ook is het slim om jezelf niet meer bloot te stellen aan schermen voor het slapengaan om de kwaliteit van je slaap te waarborgen.

12. Geef toe dat je ontevreden bent

Of het nu komt omdat je geen zin hebt om te werken of omdat je baalt dat je niet iets anders aan het doen bent, geef eraan toe. Own je emoties om te voorkomen dat ze je overweldigen. Als je jouw gevoelens kan accepteren, kan je ze makkelijker en sneller naast je neerleggen. Zeg daarom hardop dat je het fijn vindt wat je aan het doen bent, zelfs al meen je het niet. Door het hardop te zeggen, shift je energie en zal je je direct beter voelen en je beter kunnen focussen.

13. Plan een vrije dag in

Iets hebben waar je naar uit kan kijken – een meidendagje of een pamperdag – kan ervoor zorgen dat je je nu al een stuk beter voelt. Een plan maken kan je de rust geven die je nodig hebt om alles te doen wat je voor die tijd moet doen. Hou die afspraak in gedachten en dan kan je je beter focussen, echt waar!

14. Daag jezelf fysiek uit

Veel mensen denken dat ze geen tijd hebben om te sporten met hun drukke planning. Maar juist gaan sporten kan ervoor zorgen dat je je beter kan concentreren. Sterker nog, een paar dagen zonder beweging kan er juist voor zorgen dat je minder energie hebt, je minder goed kan focussen en moeilijker keuzes kan maken. Probeer jezelf daarom ertoe te zetten om regelmatig te bewegen en maak het echt onderdeel van je planning, dan wordt het vanzelf een gewoonte én word je productiever.

15. Begin vroeg met plannen

Stel je werkplanning maken niet uit tot maandagochtend, maar doe het de week ervoor al. Of het liefst twee weken ervoor… Dat geeft je namelijk de tijd om in te schatten wat je kan bereiken en wanneer je tijd hebt om je taken te doen. Pas dat aan op jouw behoeften en natuurlijke ritme: plan taken die je veel energie kosten op momenten waarop je je goed kan focussen en vergeet niet jezelf ook de tijd te geven om te ontspannen als je dat nodig hebt. Dan kan je daarna er weer volop tegenaan!

16. Sla afleidingen af

Raak je snel afgeleid? Wees je afleidingen dan voor! Geef anderen aan dat je even niet gestoord kan worden en stel een ander moment voor waarop ze je kunnen aanschieten. Wees eerlijk in waar je wel of geen tijd voor hebt, dat kan je helpen te concentreren op waar je mee bezig bent.

17. Plan het checken van je e-mail in

Is jouw mail een van je grootste afleidingen? Plan dan 2 blokken van 45 minuten per dag in waarop je jouw mailbox doorwerkt. Door iedere keer op je mails te reageren zodra ze binnenkomen, verlies je sowieso een deel van je productiviteit. We kunnen immers niet heel goed multitasken. Misschien geen nieuws, maar wel een lastige gewoonte om vanaf te komen.

18. Deel taken op

Als taken te groot zijn, kunnen ze ervoor zorgen dat je overweldigd raakt, niet weet waar je moet beginnen en ze daarom uitstelt of gewoon niet oppakt. Probeer grote taken daarom op te delen in kleinere taken die haalbaar aanvoelen. Zo blijf je gemotiveerd om naar je doel toe te werken en kan je je beter blijven concentreren.

19. Stel een plan op voor je begint

Vaak beginnen we met ons plan van aanpak als we ergens aan zijn begonnen, maar het werkt beter om een plan op te stellen voordat we daadwerkelijk beginnen. Dan is de kans dat je onderweg de draad kwijtraakt en je taken voor je uit gaat schuiven namelijk een stuk minder groot. Ook is het fijn om te weten wat de tijdspan is die je aan een taak kwijt bent, dan weet je namelijk precies wanneer je je taak kan afronden.

20. Leer van je fouten en geef niet op

Er kans soms weleens iets misgaan, natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat je het bijltje er maar direct bij neer moet gooien. Het geeft je juist een mooie mogelijkheid om jezelf te verbeteren en te leren van wat er minder goed ging. Als je ‘fouten’ op die manier gaat zien, zal het makkelijker worden om ze te accepteren en ze los te laten, zodat je de draad weer kan oppakken en alsnog je doel kan behalen.

Bron: Realsimple.com, beeld: Getty Images

Gerelateerde artikelen