×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

10 redenen waarom je geen gewicht verliest

10 redenen waarom je geen gewicht verliest
14.11.2015 - Redactie

Je sport en let op wat je eet, toch wil het getal op de weegschaal niet omlaag. Eén van deze tien redenen zou de oorzaak kunnen zijn.


1. Van sporten krijg je honger
Met sporten verbrand je calorieën, maar van hard werken in de sportschool krijg je ook trek. Voor en/of na het sporten is het verstandig een tussendoortje te nemen, let erop dat je voor voedzame tussendoortjes kiest, die niet te veel calorieën bevatten.

2. Je beloont jezelf te vaak
Nadat je gisteravond een bootcamp hebt gedaan of extra gezond hebt gegeten, heb je vandaag wel wat iets te snacken verdiend. Dat verdien je zeker, maar pas op dat je niet in de valkuil stapt om hierin door te slaan. Sporten is geen excuus om meer ongezond te eten.

3. Je bent gespierder geworden
Het zou heel goed kunnen dat je bewuste levensstijl wél effect heeft, maar dat je het niet terug ziet op de weegschaal. Als je vet verloren bent en meer spieren hebt gekregen, raak je niet per se kilo's kwijt, je kunt zelfs zwaarder wegen, maar je lichaam verandert wel degelijk op een positieve manier.

4. Je eet een overdaad aan gezond eten
Noten, pure chocolade, avocado, deze producten passen stuk voor stuk in je gezonde levensstijl. Vergis je alleen niet, een hele avocado bevat bijvoorbeeld meer dan 200 calorieën. Houd dus ook wanneer je gezonde en natuurlijke producten eet de balans in de gaten.

5. Je eet niet bewust
Eten gaat vaak gedachteloos: dineren op de bank, onderweg een broodje naar binnen proppen, een tussendoortje omdat je je verveelt. Stop ermee en wees bewust van wat je eet en wanneer. Neem er de tijd voor. Meer tips voor mindful eten. Bewust eten betekent voor ons ook af en toe iets lekkers en ongezonds eten, maar daar dan wel keihard en bewust van genieten.

6. Je beweegt wel, maar niet intensief genoeg
Een pilatesles of een stevige wandeling zijn goed voor je gezondheid en lichaam. Wil je echt gewicht verliezen, dan zul je het tempo toch moeten opvoeren. Hardlopen, spinnen, intervaltraining en cardio zetten je lichaam aan het werk. Deze trainingsvormen zijn net wat effectiever als je kilo's kwijt wilt.

7. Je drinkt frisdrank
Veel drankjes zijn niet zo goed voor je als je denkt. Probeer zoveel mogelijk frisdrank en zoete sappen uit pak te vervangen door water en groene thee. Maak er een gewoonte van om voor het eten een groot glas water te drinken. Hierdoor heb je sneller een vol gevoel, waardoor je jezelf tijdens de maaltijd niet overeet.

8. Je partner is niet op de gezonde toer
Samen bewust leven is een stuk makkelijker dan alleen. Het is juist extra lastig als je partner ongezonde boodschappen in huis haalt, iedere avond een zak chips eet en liever hebt dat je thuisblijft, in plaats van dat je gaat hardlopen. Het belangrijkste? Praat erover met je partner, zodat hij/zij je kan supporten.

9. Je eet te weinig
Honger jezelf niet uit en probeer geen calorieën te sparen voor 'later ' op de dag. Eet gezonde porties en eet genoeg tussendoortjes om eetbuien te voorkomen. Heb je hier moeite mee? Een diëtist kan je helpen een gebalanceerd voedingspatroon samen te stellen.

10. Je bent te ongeduldig
Om gewicht te verliezen heb je een lange adem nodig. Je moet soms ook best streng zijn voor jezelf. Als je jezelf maar half aan je eet- en/of sportplan houdt, kun je geen optimaal resultaat verwachten. Zorg er daarom voor dat je een realistisch plan hebt, waarin een keer zondigen best mag en kan. Zo houd je het langer vol en blijft het leuk.

Beeld: Shutterstock

Bron: Fitsugar
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

Slim veters strikken om blaren te voorkomen

22.02.2018 - Heb je last van blaren door je hardloopschoenen? Probeer deze slimme veter strikmethode. Lees verder

Hoe vaak zou je moeten sporten?

20.02.2018 - Van afvallen tot een betere conditie: hoeveel moet je sporten om je doel te bereiken? Met behulp van een expert hebben we het voor je op een rij gezet. Lees verder

Spierpijn, maar niet gesport

18.02.2018 - Heb je last van spierpijn, maar heb je niet gesport? Wij hebben een aantal mogelijke oorzaken op een rij gezet. Lees verder

Is spierpijn een teken van een goede training?

02.02.2018 - Een beetje spierpijn de dag na het sporten, is soms best fijn. Hierdoor heb je in ieder geval het idee dat je goed bezig bent geweest, maar is het ook echt zo? Lees verder

Chocolademelk is de ideale drank voor na het sporten

01.02.2018 - Je hoeft je niet schuldig te voelen als je na het sporten op de bank hangt met een warme chocolademelk. Lees verder

Dit is een serieuze kantoorwork-out

01.02.2018 - De oefeningen op een stoel op kantoor kennen we inmiddels wel. Niets mis mee, want een beetje beweging en stretchen tijdens een werkdag is heel goed voor je. Maar deze work-out, dat is wel even iets anders. Lees verder

Zweedse sporttrend: plogging

30.01.2018 - Het houdt niet op met die Scandinavische trends. Na hygge en lagom is er nu plogga of plogging: hardlopen terwijl je ondertussen afval opruimt. Lees verder

Hoe weet je of je klaar bent voor een marathon?

28.01.2018 - Vraag jij je wel eens af of je klaar bent voor een marathon? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 48 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Bij een al veel te lang durende onenigheid wordt vanaf de andere kant…

» Naar de daghoroscopen