×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

10 redenen waarom je geen gewicht verliest

10 redenen waarom je geen gewicht verliest
14.11.2015 - Redactie

Je sport en let op wat je eet, toch wil het getal op de weegschaal niet omlaag. Eén van deze tien redenen zou de oorzaak kunnen zijn.


1. Van sporten krijg je honger
Met sporten verbrand je calorieën, maar van hard werken in de sportschool krijg je ook trek. Voor en/of na het sporten is het verstandig een tussendoortje te nemen, let erop dat je voor voedzame tussendoortjes kiest, die niet te veel calorieën bevatten.

2. Je beloont jezelf te vaak
Nadat je gisteravond een bootcamp hebt gedaan of extra gezond hebt gegeten, heb je vandaag wel wat iets te snacken verdiend. Dat verdien je zeker, maar pas op dat je niet in de valkuil stapt om hierin door te slaan. Sporten is geen excuus om meer ongezond te eten.

3. Je bent gespierder geworden
Het zou heel goed kunnen dat je bewuste levensstijl wél effect heeft, maar dat je het niet terug ziet op de weegschaal. Als je vet verloren bent en meer spieren hebt gekregen, raak je niet per se kilo's kwijt, je kunt zelfs zwaarder wegen, maar je lichaam verandert wel degelijk op een positieve manier.

4. Je eet een overdaad aan gezond eten
Noten, pure chocolade, avocado, deze producten passen stuk voor stuk in je gezonde levensstijl. Vergis je alleen niet, een hele avocado bevat bijvoorbeeld meer dan 200 calorieën. Houd dus ook wanneer je gezonde en natuurlijke producten eet de balans in de gaten.

5. Je eet niet bewust
Eten gaat vaak gedachteloos: dineren op de bank, onderweg een broodje naar binnen proppen, een tussendoortje omdat je je verveelt. Stop ermee en wees bewust van wat je eet en wanneer. Neem er de tijd voor. Meer tips voor mindful eten. Bewust eten betekent voor ons ook af en toe iets lekkers en ongezonds eten, maar daar dan wel keihard en bewust van genieten.

6. Je beweegt wel, maar niet intensief genoeg
Een pilatesles of een stevige wandeling zijn goed voor je gezondheid en lichaam. Wil je echt gewicht verliezen, dan zul je het tempo toch moeten opvoeren. Hardlopen, spinnen, intervaltraining en cardio zetten je lichaam aan het werk. Deze trainingsvormen zijn net wat effectiever als je kilo's kwijt wilt.

7. Je drinkt frisdrank
Veel drankjes zijn niet zo goed voor je als je denkt. Probeer zoveel mogelijk frisdrank en zoete sappen uit pak te vervangen door water en groene thee. Maak er een gewoonte van om voor het eten een groot glas water te drinken. Hierdoor heb je sneller een vol gevoel, waardoor je jezelf tijdens de maaltijd niet overeet.

8. Je partner is niet op de gezonde toer
Samen bewust leven is een stuk makkelijker dan alleen. Het is juist extra lastig als je partner ongezonde boodschappen in huis haalt, iedere avond een zak chips eet en liever hebt dat je thuisblijft, in plaats van dat je gaat hardlopen. Het belangrijkste? Praat erover met je partner, zodat hij/zij je kan supporten.

9. Je eet te weinig
Honger jezelf niet uit en probeer geen calorieën te sparen voor 'later ' op de dag. Eet gezonde porties en eet genoeg tussendoortjes om eetbuien te voorkomen. Heb je hier moeite mee? Een diëtist kan je helpen een gebalanceerd voedingspatroon samen te stellen.

10. Je bent te ongeduldig
Om gewicht te verliezen heb je een lange adem nodig. Je moet soms ook best streng zijn voor jezelf. Als je jezelf maar half aan je eet- en/of sportplan houdt, kun je geen optimaal resultaat verwachten. Zorg er daarom voor dat je een realistisch plan hebt, waarin een keer zondigen best mag en kan. Zo houd je het langer vol en blijft het leuk.

Beeld: Shutterstock

Bron: Fitsugar
Foto: Shutterstock
Wat vind je ervan?

Reacties

5 tips voor degenen die meedoen aan de Dam tot Damloop

15.09.2017 - Doe jij mee aan de Dam tot Damloop, of ken je iemand die aan de start staat? Met deze tips verschijn je relaxed aan de start. Lees verder

Haal meer uit je work-out op de loopband

24.08.2017 - Breng variatie aan in je loopbandroutine. Lees verder

Verbrand je meer calorieën op de loopband of als je buiten gaat hardlopen?

23.08.2017 - Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarmee je meer calorieën verbrandt: met buiten hardlopen of op de loopband rennen. Lees verder

Column van Jet: Alles verandert

11.08.2017 - Jet: 'Niets blijft hetzelfde, zei mijn oma altijd.' Wijze woorden. Deze maand kun je in Santé de laatste column van Jet lezen. Lees verder

7 voordelen van buiten sporten

09.08.2017 - Sport je buiten, ga je naar de sportschool of wissel je het af? Deze acht voordelen overtuigen je misschien om je work-out wat vaker naar buiten te verplaatsen. Lees verder

30 dagen trap-challenge

19.07.2017 - 30-dagen challenges, werken die eigenlijk? Lees verder

Wat is pronatie?

12.07.2017 - Pronatie, overpronatie... Als je begint met hardlopen heb je de termen misschien al een keer horen vallen. Wij leggen uit wat pronatie is. Lees verder

Colum Jet: 'Beetje streng'

12.07.2017 - Hoe streng moet je zijn voor jezelf? Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 47 |

Daghoroscoop
Maagd

Er gebeuren vandaag onverwachte dingen om je heen. Wees dus op je hoede. Als…

» Naar de daghoroscopen