category colour brushFit/Lijstjes & Tips

De 5 beste sporten voor je lichaam

Ondanks onze goede intenties gaat er wel eens een week voorbij waarin we te weinig bewegen en niet gaan sporten. Daarom stelde een professor van Harvard Medical School een rapport samen dat je van de bank af helpt.

Er worden in het rapport aantal sporten getipt die goed voor je zijn als je zou willen afvallen, spieren op wil bouwen, je botten sterk wil houden en je hart en hersenen een boost wil geven.

1. Zwemmen
Tijdens zwemmen gebruik je bijna al je spieren. Regelmatig een half uur tot driekwartier zwemmen, is te vergelijken met aerobics. Je hartslag wordt hoger tijdens de inspanning en dat is goed voor je hart. Tegelijkertijd is zwemmen niet te belastend voor je lichaam, doordat het water je lichaam als het ware ondersteunt. Je loopt daardoor niet snel een blessure op.

2. Tai Chi
Tai Chi combineert ademhalingsoefeningen en ontspanning met vloeiende bewegingen. Je kunt op je eigen tempo mee doen en dat maakt de sport geschikt voor alle leeftijden. Het is goed voor de balans en dat komt ook van pas naarmate je ouder wordt.

3. Krachttraining
Trainen kan met je eigen lichaamsgewicht of met gewichten. Het is goed als je af wilt vallen en om je spieren en botten te versterken. Een sterker lichaam vermindert het risico en soms ook de klachten van vervelende kwaaltjes, zoals rugpijn of artritis. Laat je spieren na een krachttraining 48 uur herstellen.

4. Wandelen
Wandelen is laagdrempelig en het is goed voor je gezondheid, zelfs als je geen langere afstanden aflegt. Twintig minuten per dag zou al gezondheidsvoordelen opleveren.

5. Oefeningen voor bekkenbodemspieren
De bekkenbodemspieren is niet alleen belangrijk voor vrouwen, ook mannen hebben er baat bij. Het helpt je om je blaas onder controle te houden en het kan je seksleven verbeteren.

Bron: Dailymail | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest