×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Welke soorten vitamine B zijn er?

Welke soorten vitamine B zijn er?
16.09.2017 - Redactie

B-vitamines boosten je mood, mind, energie en geluksgevoel.


Vitamine B1: thiamine
Onmisbaar voor de energievoorziening van je lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
Zit in: brood en andere graanproducten, aardappels, groente, vlees en melkproducten.

Vitamine B2: riboflavine
Helpt bij de energievoorziening van het lichaam.
Zit in: melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en andere graanproducten.

Vitamine B3: nicotinezuur
Belangrijk voor de energievoorziening en speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren in je lichaam.
Zit in: vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappels.

Vitamine B5: pantotheenzuur
Nodig voor de energievoorziening van het lichaam en de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.
Zit in: eieren, volkorenproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, groente en fruit.

Vitamine B6: o.a. pyridoxine
Belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren.
Zit in: vlees, vis, eieren, brood en graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente, melk, zuivel en kaas.

Vitamine B8: biotine
Maakt energie vrij uit voeding en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Biotine houdt je huid en haar gezond.
Zit in: eiren, lever, melk, noten en pinda's.

Vitamine B11: foliumzuur
Nodig voor de groei en werking van het lichaam. En voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.
Zit in: groene groenten, volkorenproducten, brood, vlees en in mindere mate in zuivel.

Vitamine B12: cobalamine
Nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die zuurstof in je bloed vervoereb. Belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel.
Zit in: Dierlijke producten als melk, melkproducten, vlees, vis en eieren.

Hoe herken je een tekort en belangrijker: hoe voorkom je dat je te weinig vitamine B binnenkrijgt? Je leest het in het oktobernummer van Santé. Wist je dat je Santé ook online kunt bestellen?

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Koelen of verwarmen

21.07.2018 - Koorts, kneuzingen, kramp. Weet jij wanneer je moet koelen en wanneer je voor een warme kruik moet kiezen? Lees verder

Tips tegen blauwe plekken

19.07.2018 - Ben je bont en blauw? Vier remedies om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Lees verder

Tips tegen muggen

17.07.2018 - Word je lekgeprikt door muggen? Wij delen een aantal tips om muggen weg te houden. Lees verder

Waarom krijg ik zo snel blauwe plekken?

13.07.2018 - Soms weet je precies na welke botsing met welke tafelhoek je een blauwe plek hebt opgelopen. Andere keren lijken ze uit het niets te verschijnen. Lees verder

7 mogelijke oorzaken van rode ogen

13.07.2018 - Ben je ziek? Heb je gehuild? Heb je wel geslapen? Als je rode ogen hebt, kan dat je veel vragen opleveren. De volgende zeven dingen kunnen zorgen voor rode ogen. Lees verder

Jezelf wegen: hier moet je op letten

12.07.2018 - Wat kan er misgaan als je op de weegschaal gaat staan? Meer dan je denkt. Dit zijn 5 aandachtspuntjes. Lees verder

Waarom rekken we ons uit als we wakker worden?

08.07.2018 - Jezelf uitrekken voelt niet alleen goed, het helpt je bij het wakker worden door de volgende drie voordelen. Lees verder

6 oorzaken van vervellende voeten

07.07.2018 - Hangen de vellen aan je voeten? Dat kan aan één van deze oorzaken liggen. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 126 |
Mis niets
Daghoroscoop
Kreeft

Je hebt een meningsverschil over kwaliteit. Heb je echt gelijk of ben je…

» Naar de daghoroscopen