×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Welke soorten vitamine B zijn er?

Welke soorten vitamine B zijn er?
16.09.2017 - Redactie

B-vitamines boosten je mood, mind, energie en geluksgevoel.


Vitamine B1: thiamine
Onmisbaar voor de energievoorziening van je lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
Zit in: brood en andere graanproducten, aardappels, groente, vlees en melkproducten.

Vitamine B2: riboflavine
Helpt bij de energievoorziening van het lichaam.
Zit in: melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en andere graanproducten.

Vitamine B3: nicotinezuur
Belangrijk voor de energievoorziening en speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren in je lichaam.
Zit in: vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappels.

Vitamine B5: pantotheenzuur
Nodig voor de energievoorziening van het lichaam en de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.
Zit in: eieren, volkorenproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, groente en fruit.

Vitamine B6: o.a. pyridoxine
Belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren.
Zit in: vlees, vis, eieren, brood en graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente, melk, zuivel en kaas.

Vitamine B8: biotine
Maakt energie vrij uit voeding en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Biotine houdt je huid en haar gezond.
Zit in: eiren, lever, melk, noten en pinda's.

Vitamine B11: foliumzuur
Nodig voor de groei en werking van het lichaam. En voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.
Zit in: groene groenten, volkorenproducten, brood, vlees en in mindere mate in zuivel.

Vitamine B12: cobalamine
Nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die zuurstof in je bloed vervoereb. Belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel.
Zit in: Dierlijke producten als melk, melkproducten, vlees, vis en eieren.

Hoe herken je een tekort en belangrijker: hoe voorkom je dat je te weinig vitamine B binnenkrijgt? Je leest het in het oktobernummer van Santé. Wist je dat je Santé ook online kunt bestellen?

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Is het gevaarlijk om abrikozenpitten te eten?

22.02.2018 - Steeds meer producenten roepen abrikozenpitten terug. Het eten van één abrikozenpit kan al gevaarlijk zijn. Lees verder

Hoe besmettelijk ben je met griep?

19.02.2018 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

19.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

7 tips om je weerstand een boost te geven

16.02.2018 - Een goede weerstand maakt de kans op griep en verkoudheid kleiner. En als je toch ziek wordt, ben je sneller weer beter. Met deze tips wapen je je zo effectief mogelijk tegen de winterse bacteriën en virussen. Lees verder

Is het slecht om met je benen over elkaar te zitten?

12.02.2018 - Je bent vast wel een gewaarschuwd om niet met je benen over elkaar te zitten. Toch is het een favoriete houding van veel vrouwen. Het is bijna onvermijdelijk, uiteindelijk ga je je toch afvragen of de houding echt zo slecht is? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

12.02.2018 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Wat kun je doen om oorsuizen te voorkomen?

11.02.2018 - Oorsuizen (tinnitus) komt steeds vaker voor. Door je oren in bepaalde situaties goed te beschermen, kun je voorkomen dat je last krijgt van oorsuizen. Lees verder

Wat zegt de kleur van je snot over je gezondheid?

09.02.2018 - Geen lekker onderwerp, maar nu de griepepidemie nog steeds sluimert, kan het wel een nuttig onderwerp zijn. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 120 |
Mis niets
Daghoroscoop
Vissen

Er gebeurt iets dat je totaal niet verwacht had. Je bent dan ook geheel uit…

» Naar de daghoroscopen