×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Welke soorten vitamine B zijn er?

Welke soorten vitamine B zijn er?
16.09.2017 - Redactie

B-vitamines boosten je mood, mind, energie en geluksgevoel.


Vitamine B1: thiamine
Onmisbaar voor de energievoorziening van je lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
Zit in: brood en andere graanproducten, aardappels, groente, vlees en melkproducten.

Vitamine B2: riboflavine
Helpt bij de energievoorziening van het lichaam.
Zit in: melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en andere graanproducten.

Vitamine B3: nicotinezuur
Belangrijk voor de energievoorziening en speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren in je lichaam.
Zit in: vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappels.

Vitamine B5: pantotheenzuur
Nodig voor de energievoorziening van het lichaam en de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.
Zit in: eieren, volkorenproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, groente en fruit.

Vitamine B6: o.a. pyridoxine
Belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren.
Zit in: vlees, vis, eieren, brood en graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente, melk, zuivel en kaas.

Vitamine B8: biotine
Maakt energie vrij uit voeding en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Biotine houdt je huid en haar gezond.
Zit in: eiren, lever, melk, noten en pinda's.

Vitamine B11: foliumzuur
Nodig voor de groei en werking van het lichaam. En voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.
Zit in: groene groenten, volkorenproducten, brood, vlees en in mindere mate in zuivel.

Vitamine B12: cobalamine
Nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die zuurstof in je bloed vervoereb. Belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel.
Zit in: Dierlijke producten als melk, melkproducten, vlees, vis en eieren.

Hoe herken je een tekort en belangrijker: hoe voorkom je dat je te weinig vitamine B binnenkrijgt? Je leest het in het oktobernummer van Santé. Wist je dat je Santé ook online kunt bestellen?

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

Afvallen doe je samen

Joyce (rechts) bereikte haar streefgewicht met de hulp van consulent Lydia. Wil je net als Joyce je weer energieker voelen en lekker in je vel zitten? Onder begeleiding behaal je de beste afslankresultaten en blijf je beter op gewicht. Lees verder

ADD herkennen

19.01.2019 - Veel mensen weten niet dat ze ADD hebben, omdat ze de symptomen niet herkennen. Dit zijn 5 typische eigenschappen die bij ADD horen. Lees verder

Donor worden: geven bij leven

17.01.2019 - Bij het woord ‘doneren’ denk je misschien meteen aan het Donorregister, maar je kunt ook veel voor iemand anders betekenen door tijdens je leven iets af te staan. Zelfs poep. Lees verder

Waarom gaat afvallen steeds moeilijker

14.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

Slechte adem oplossingen

11.01.2019 - Een slechte adem kan je flink onzeker maken. Op deze manieren kom je er vanaf. Lees verder

Griep besmettelijk als je al beter bent?

10.01.2019 - Je voelt je weer een stuk beter na de griep. Betekent dat dat je je weer onder de mensen kunt begeven, of ben je nog steeds besmettelijk? Lees verder

Buiten adem

10.01.2019 - Neem je je ook iedere keer dat je hijgend een trap op loopt voor dat je echt vaker gaat sporten? Prima voornemen, maar het is helemaal niet gek dat je buiten adem raakt door traplopen. Lees verder

Koffie nachtrust leeftijd

09.01.2019 - Bij de meeste mensen heeft ’s ochtends een kop koffie (of twee) geen invloed op de nachtrust. Lees verder

Geen wilskracht om af te vallen

08.01.2019 - Samen met Mieke Kosters helpen we je deze maand om je voornemen om strakker te worden waar te maken. Niet per se door gezonder te eten, maar door je gedrag te veranderen en gewoontes te creëren die je wél kunt volhouden. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 130 |
Mis niets
Daghoroscoop
Steenbok

Jouw energie is vandaag prima in orde. Je kunt meer dan je ooit voor mogelijk…

» Naar de daghoroscopen