×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

Welke soorten vitamine B zijn er?

Welke soorten vitamine B zijn er?
16.09.2017 - Redactie

B-vitamines boosten je mood, mind, energie en geluksgevoel.


Vitamine B1: thiamine
Onmisbaar voor de energievoorziening van je lichaam, de werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
Zit in: brood en andere graanproducten, aardappels, groente, vlees en melkproducten.

Vitamine B2: riboflavine
Helpt bij de energievoorziening van het lichaam.
Zit in: melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en andere graanproducten.

Vitamine B3: nicotinezuur
Belangrijk voor de energievoorziening en speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren in je lichaam.
Zit in: vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappels.

Vitamine B5: pantotheenzuur
Nodig voor de energievoorziening van het lichaam en de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.
Zit in: eieren, volkorenproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, groente en fruit.

Vitamine B6: o.a. pyridoxine
Belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren.
Zit in: vlees, vis, eieren, brood en graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente, melk, zuivel en kaas.

Vitamine B8: biotine
Maakt energie vrij uit voeding en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Biotine houdt je huid en haar gezond.
Zit in: eiren, lever, melk, noten en pinda's.

Vitamine B11: foliumzuur
Nodig voor de groei en werking van het lichaam. En voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.
Zit in: groene groenten, volkorenproducten, brood, vlees en in mindere mate in zuivel.

Vitamine B12: cobalamine
Nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die zuurstof in je bloed vervoereb. Belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel.
Zit in: Dierlijke producten als melk, melkproducten, vlees, vis en eieren.

Hoe herken je een tekort en belangrijker: hoe voorkom je dat je te weinig vitamine B binnenkrijgt? Je leest het in het oktobernummer van Santé. Wist je dat je Santé ook online kunt bestellen?

Beeld: Shutterstock

Wat vind je ervan?

Reacties

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

11.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Dit is wat je kunt eten om je darmen optimaal te laten werken

10.12.2017 - Darmproblemen kunnen heel hardnekkig en vervelend zijn. Voedingsdeskundige en gastblogger Anita Mulderij helpt je om stappen te zetten in het juiste voedingspatroon. Lees verder

Wat gebeurt er als je je tanden niet poetst?

09.12.2017 - Sla jij wel eens een poetsbeurt over? Hierna denk je er wel twee keer over na. Lees verder

Heb ik een magnesium-tekort?

09.12.2017 - Met een gezond voedingspatroon krijg je meestal genoeg magnesium binnen. Toch zijn er mensen die zonder dat ze het weten een magnesium-tekort hebben. Ontdek hoe je de klachten van een magnesiumtekort kunt herkennen. Lees verder

Onderzoek: we moeten ons voedingspatroon drastisch aanpassen

06.12.2017 - Een opvallende kop op Nu.nl: 'Europeanen moeten hun voedingspatroon drastisch aanpassen'. Het is een waarschuwing van Europese academici. We zouden minder calorieën moeten binnen krijgen en minder vlees eten. Lees verder

Helpt het om een ui naast je bed te zetten als je verkouden bent?

06.12.2017 - Misschien ken je het nog van vroeger, toen je moeder een gesneden ui op een schoteltje naast je bed zette als je verkouden was. Helpt het echt? Lees verder

7 manieren om deze week je gezondheid te verbeteren

04.12.2017 - Iedere week geven we je een aantal tips om deze week aan je gezondheid te werken. Lees de tips van deze week. Lees verder

Tips tegen kloven in je handen

04.12.2017 - Kloven in je handen kunnen ontstaan door een huidprobleem zoals eczeem of psoriasis, maar ook als het buiten koud is en de lucht binnen droog is, zijn sommige mensen gevoeliger voor kloven in de vingers of knokkels. Lees verder

« Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 117 |
Mis niets
Daghoroscoop
Boogschutter

Jij houdt niet van verantwoordelijkheden en gaat ze tot nu toe met succes uit…

» Naar de daghoroscopen

Mis niets van Santé

Like ons op Facebook en blijf op de hoogte van onze
tips en artikelen over een gezond, gelukkig, fit, mooi en
lekker leven. En mis geen enkele Klik & Win!