foods-boordevol-vitamine-a

6 foods die boordevol vitamine A zitten

Krijg jij genoeg vitamine A binnen? Vitamine A helpt bij het verbeteren van je zicht, je botgezondheid en je huid én ondersteunt je immuunsysteem. Er zijn behoorlijk wat producten die van nature veel vitamine A bevatten, of ze nu natuurlijk of dierlijk zijn. Wij hebben de beste vitamine A-bronnen voor je op een rijtje gezet!

1. Zoete aardappel

Zoete aardappel is een van de rijkste bronnen van vitamine A. Een middelgrote gebakken zoete aardappel kan zelfs meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A bevatten! Daarnaast bevatten ze ook veel vezels en andere vitaminen en mineralen. Wil je het meeste uit je zoete aardappels halen? Schil ze dan niet, maar eet ze met schil. Heerlijk uit de oven!

Lees ook: ‘4 tips tegen vermoeide ogen

2. Wortel

Of je ze nu gekookt of rauw eet, ook wortels bevatten behoorlijk wat vitamine A. Daarnaast zorgen wortels voor een heerlijke textuur en kleurboost in al je gerechten, om nog maar niet te spreken van de heerlijke, zoete smaak. Gebruik jij ze al vaak?

3. Mango

Mango eten is een hele goede manier om meer vitamine A binnen te krijgen. Je kan bevroren mango gebruiken om door je smoothies heen te doen, maar je kan natuurlijk ook lekkere salades of wokgerechten maken met mango. Wist je trouwens dat mango’s en wortels heel lekker smaken samen? Vitamine A-boost on the way!

4. Ei

Ook eieren zijn een goede optie als je meer vitamine A wil eten. Daarnaast bevatten ze ook eiwitten, vetten en nog heel wat andere vitaminen. Zorg er vooral voor dat je het hele ei eet – dus ook de dooier – want juist daarin vind je de meeste vitamine A.

5. Groene bladgroente

Alhoewel we vooralsnog oranje foods hebben besproken waar je jouw vitamine A-levels mee omhoog kan krikken, zijn ook groene bladgroenten goede vitamine A-bronnen. Gebruik daarom wat vaker spinazie en boerenkool, die helpen je ongetwijfeld aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine A.

6. Melk

Oké, deze heeft iets meer uitleg nodig. Er zijn namelijk melkproducten én lactosevrije producten waar vitamine A aan wordt toegevoegd. Ideaal dus voor als je echt even wat extra vitamine A nodig hebt. Meestal staat het groot op de verpakking aangegeven, maar anders kan je het altijd terugvinden op het ingrediëntenlabel.

Bron: Realsimple.com

Gerelateerde artikelen