niet-douchen-na-sporten-kwaad

Niet douchen na het sporten, kan dat kwaad?

Heb je soms weleens een douche overgeslagen na het sporten? En vraag je je af of dat kwaad dan? Wij hebben het verlossende antwoord voor je!

Het effect

Tijdens intensieve work-outs ben je natuurlijk aan het zweten. Door het zweet op je huid kan je uitslag krijgen van de warmte. Ook zal je huid afbreken en is er een kans dat bacteriën je huid binnendringen, want die groeien snel op een zweterige huid. Een douche nemen direct na het sporten kan helpen om dit te voorkomen.

Door dus niet te douchen na het sporten geef je zweet en natuurlijke oliën die zich op je huid bevinden de kans om schade te veroorzaken. Samen zullen ze een waxachtige laag te vormen als ze te lang op je huid blijven liggen. Hierdoor kunnen je poriën geïrriteerd raken, waardoor je onder andere last kan krijgen van acne.

Ook hangt het af van het soort workout dat je doet. Als je buiten sport, zoals met hiken, fietsen of bootcampen, is het nog belangrijker om te gaan douchen na het sporten. Buiten word je namelijk blootgesteld aan stof, gifstoffen en andere omgevingsfactoren.

Als je lange tijd niet doucht na het sporten, kan je ook infecties oplopen. Schimmels groeien sneller in warme en vochtige omgevingen. Zweterige sportbeha’s staan er dan ook om bekend dat ze schimmelinfecties onder en rond je borsten kunnen veroorzaken. Het beste wat je kan doen voor een goede huidgezondheid is je sportbeha uittrekken na het sporten, gaan douchen en je goed afdrogen.

Lees ook: ‘Waarom zweet de één meer dan de ander tijdens het sporten?

Niet alleen jezelf wassen…

Daarnaast is het niet alleen belangrijk om jezelf goed te wassen na het sporten, maar ook je sportkleding goed te wassen tussen het dragen door. Als je dit niet doet hecht de viezigheid van je vorige workout zich opnieuw aan je huid wanneer je de kleding weer aantrekt. Hierdoor ben je kwetsbaar voor een ontstekingsreactie zoals folliculitis (wanneer je haarzakjes ontstoken raken) of acne.

Geen tijd?

Heb je echt geen tijd om te douchen na het sporten omdat je direct door moet naar een afspraak of om je kinderen op te halen? Het is geen ramp om eens in de zoveel tijd een keer een douche over te slaan als het niet anders kan, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je de volgende dingen doet. Was je handen met warm water en zeep, gebruik vochtige doekjes om jezelf mee ‘schoon’ te maken, gebruik deodorant en trek schone kleren aan. Zorg er vervolgens voor dat je binnen 12 tot 24 uur alsnog een goede douche neemt.

Bron: Livestrong.com

Gerelateerde artikelen