Rug

Zó versterk je je rug: 3 tips

Last van je rug door al dat thuiswerken? Reken af met rugklachten door te zorgen voor sterke spieren een goede balans en slimme houding met deze 3 tips.

1. Water, water en nog eens water

Goed hydrateren is óók belangrijk voor je rug. De tussenwervelschijven van je rug bestaan namelijk voor een groot deel uit water en die werken als natuurlijke schokdempers voor je lijf. Drink je te weinig, dan kunnen die tussenwervelschijven dus ook minder goed hun werk doen. Rugklachten beginnen bovendien vaak doordat de spieren eromheen verkrampt raken en ja, je raadt het al: ook die hebben voldoende water nodig. 

Lees ook:Hoe voorkom je rugklachten door het thuiswerken?

Werk aan je balans

Een work-out op een balansbord is een makkelijke manier om je rugspieren sterker te maken. Tegelijkertijd train je je core en je balans. Het is de bedoeling dat je rechtop op het balansbord blijft staan en zo min mogelijk wiebelt. Hoe meer je oefent op het balansbord, hoe beter en sneller je spieren zullen reageren. Zo versterk je ook de coördinatie van je rugspieren, waardoor je minder kans hebt op rugpijn. Doe deze oefening een paar minuten per dag, bijvoorbeeld tijdens het tv-kijken of tandenpoetsen. Een balansbord koop je al vanaf zo’n vijftien euro.

3. Wissel je schoenen af

Vaak wordt beweerd dat op hakken lopen slecht is voor je rug, maar wetenschappelijk onderzoek onderschrijft dat nog niet. Het negatieve effect lijkt in de praktijk ook mee te vallen. Pas als je elke dag meer dan twaalf uur achter elkaar op hoge hakken loopt, kan dat op den duur rugpijn veroorzaken. Ook hier is afwisseling weer belangrijk. Als je na een dag op hakken de volgende dag platte schoenen aantrekt, is er niets aan de hand.

In het oktober-nummer van Santé vind je nog meer tips én ook heel veel plankoefeningen die je rug in 5 mintuten per dag kunnen versterken!

Gerelateerde artikelen