category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Welke yogavorm past bij mij?

Als je met yoga begint kunnen alle verschillende namen nogal verwarrend zijn. Of je nou yoga wilt doen om te ontspannen of om een gestroomlijnd lichaam te krijgen: ontdek welke vorm het best bij je past.

Yoga voor een energieboost

Bikram yoga

Dit is het: een yogapractice die wordt gedaan in een warme ruimte (tussen de 34 en 40˚C) met een hoge luchtvochtigheid. Een les duurt meestal anderhalf uur, waarin je 26 poses aanneemt en twee ademhalingsoefeningen doet.

Dit doet het voor je: door de warmte kom je beter, veiliger en dieper in de houdingen. De kans op blessures is kleiner en je spieren worden een stuk soepeler. Doordat je zo veel zweet, voel je je na de les bovendien supervoldaan.

Yoga voor sterkte spieren

Vinyasa yoga

Dit is het: een dynamische vorm van yoga waarbij de houdingen elkaar in snel tempo opvolgen (flow). De lessen zijn speels en soms draait de docent ook een muziekje.

Dit doet het voor je: door het hoge tempo van de les en de vele uitdagende houdingen is vinyasa yoga een perfecte work-out. Je traint je spieren, ontwikkelt al snel een groter uithoudingsvermogen en leert bewuster om te gaan met je ademhaling.

Yoga voor meer innerlijke rust

Iyengar yoga

Dit is het: yoga met een methodische aanpak, waarbij je eerst een pose volledig onder de knie wilt hebben voordat je naar de volgende gaat. De focus ligt op de details en een goede uitvoering, zodat je maximaal effect bereikt.

Dit doet het voor je: doordat je je concentreert op details, vallen dagelijkse beslommeringen van je af. Een soort ‘meditatie in actie’ dus. Je wordt rustiger, meer ontspannen en leert jezelf beter te observeren.

Yoga om je jonger te voelen

Kundalini yoga

Dit is het: een praktische yogavorm, bedoeld voor mensen met een druk leven. Dynamische fysieke oefeningen worden afgewisseld met meditatie, waarbij veel aandacht is voor de ademhaling en het gebruik van de stem. Dit doet het voor je: kundalini yoga helpt je om meer te leven vanuit je intuïtie. Tegelijkertijd leer je om stevig op je benen te staan en efficiënt om te gaan met de dingen die je in je leven tegenkomt. Leuk: veel kundalini-houdingen zijn gericht op verjonging. Zo zijn er oefeningen om de achteruitgang van de ogen ‘om te keren’, om zo een jongere uitstraling te krijgen.

Yoga voor wie optimaal wil ontspannen

Yin yoga

Dit is het: een vorm van yoga waarbij je de houdingen op de grond doet. De practice is niet per se gericht op lichamelijke inspanning, maar juist op diepe ontspanning. Je houdt alle poses langere tijd vast, soms wel vijf minuten. Daardoor heb je tijd om naar binnen te keren en je gedachtes te observeren.

Dit doet het voor je: yin yoga leert je om te vertragen: een goede tegenhanger van het gejaagde dagelijkse leven. Daarnaast heeft het diepe stretchen een positief effect op je bindweefsel, gewrichten en pezen, waardoor je lichaam flexibeler wordt.

Yoga om stress te verminderen

Yoga nidra

Dit is het: yoga nidra doe je in een sessie van tien minuten tot een uur. Door een reeks ontspannende ademhalings-, bewustzijns- en visualisatieoefeningen kom je in een staat van bewustzijn tussen waken en slapen, waarbij je lichaam totaal ontspannen is.

Dit doet het voor je: je wordt je extreem bewust van je innerlijke wereld. Daarnaast is het een fantastische manier om te ontspannen en te ontstressen: er wordt zelfs gezegd dat één uur yoga nidra kan voelen als vier uur slaap.

Lees meer over yoga

Tekst Annemiek de Gier | Beeld: Shutterstock

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest