category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Sporttips voor warm weer

Met het warme weer vergeten veel mensen extra voorzorgsmaatregelen te nemen als ze buiten gaan sporten. We zetten enkele tips voor je op een rij.

Door te trainen met warm weer moet het lichaam extra moeite doen om de warmte kwijt te raken, door bijvoorbeeld het openzetten van de bloedvaatjes in de huid en door meer te gaan zweten.

Bloedvaatjes
Wanneer het lichaam de bloedvaatjes openzet komt er meer bloed bij de huid. De spieren krijgen hierdoor echter minder bloed (en dus minder zuurstof en voedingsstoffen) aangevoerd. De sportprestaties zijn dus iets minder dan wanneer je traint tijdens koeler weer.

Zweten
Zweet dat verdampt zorgt voor verkoeling van de huid en het bloed in de bloedvaatjes. Wanneer de luchtvochtigheid echter hoog is, gaat de verdamping moeizamer, of helemaal niet. Gevolg: problemen in de warmtehuishouding van je lichaam.

Tips om veilig te sporten bij tropische temperaturen:
- Draag dunne, luchtige kleding (bij voorkeur in een lichte kleur);
- Draag een zonnebril, een pet en smeer je in met zonnebrand met hoge beschermingsfactor;
- Loop liever niet over warm asfalt omdat deze veel warmte vasthoudt, maar liever onder de bomen;
- Drink voordat je dorst krijgt, daarvoor heeft je lichaam het al nodig;
- Drink voldoende voor, tijdens en na het sporten. Meer drinken dan een liter per uur heeft geen zin omdat het lichaam dit niet kan verwerken;
- Denk eraan dat je hartslag met trainen bij warm weer tussen de 5 en 15 slagen per minuut hoger ligt dan normaal.

(

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest