Sporten op vakantie

Sporten tijdens je vakantie

Vakantie is om uit te rusten, om bij te komen, om je hoofd leeg te maken. Nieuwe energie opdoen, zodat je daarna weer fris en fruitig het gewone leven instapt. Om dit te bereiken, is het juist belangrijk om te blijven bewegen tijdens je vakantie. Hier een aantal tips die jou fit de vakantie door helpen. Of je nu thuisblijft of toch nog op vakantie gaat.

1. Neem je sportkleding mee

Velen blijven thuis dit jaar. Dan heb je je sportoutfit binnen handbereik. Ga je toch op vakantie? Stop een of twee sportoutfits en je sportschoenen in je tas. Hier begint het namelijk mee; je creëert hiermee de juiste mindset.

Visualiseer, terwijl je je sportoutfit in de koffer stopt, wanneer jij deze draagt. Tijdens een rondje hardlopen langs het strand of door het bos, een avontuurlijk tochtje mountainbiken met het gezin, een online workout op de veranda of het balkon van je vakantieadres. Zie voor je hoe je lekker aan het zweten bent tijdens deze actieve sessies en voel het fijne gevoel en de energie erna. Dit gaat je helpen om tijdens je vakantie deze visualisatie ook echt waar te maken.

En blijf je thuis? Loop naar je kledingkast en doe dezelfde visualisatie-oefening met je sportoutfits. De kans is groot dat je direct zin krijgt om je sportkleding aan te trekken en ervoor te gaan.

Lees ook: 3 tips om vol energie de zomer door te komen

2. Train in de ochtend

Bewegen is een goed begin van de dag. Hoe langer je het uitstelt, hoe moeilijker het wordt om in actie te komen. Trek je sportschoenen aan zodra je wakker bent, drink een groot glas water en werk jezelf lekker in het zweet. Daarna douchen en je bent helemaal klaar voor de dag. Zo kunnen de warmte en allerlei andere excuses je niet meer in de weg staan. Daarnaast heb je meer energie en maak je vaak onbewust bewustere keuzes qua voeding na een training. Win-win dus!

3. Plan om de dag een intensieve beweegsessie

Bewegen doe je als het goed is elke dag, minimaal 30 minuten. Ook op vakantie. Plan daarnaast om de dag een intensieve beweegsessie van minimaal 15 minuten. Bij intensief bewegen gaat je hartslag omhoog, krijg je een snellere ademhaling en spreek je het cardiovasculair systeem van je lichaam aan. Je laat het bloed en de zuurstof in je lichaam lekker rondpompen, wat zorgt voor instant energy. Denk bij intensief bewegen aan hardlopen, fietsen en zwemmen op een stevig tempo, fitnessen of een workout als HIIT. HIIT is een high intensity interval training. Dit is erg effectief. Aan 15 minuten heb je al genoeg. Ideaal dus tijdens de vakantie.

4. Sport samen

Maak van sporten een quality time moment met je partner of je gezin. Samen de omgeving verkennen, een rondje klimbos doen, of met elkaar een online work-out volbrengen voor je vakantiehuisje. Een glimlach gegarandeerd. Daarna belonen jullie jezelf met een lekkere kop koffie en een (gezonde) snack. Zo wordt sporten een feestje. En als je kinderen hebt, geef je meteen het goede voorbeeld: bewegen is leuk, bewegen hoort erbij, ook op vakantie!

Om het je makkelijk te maken, ga je hier direct naar een 15 minuten HIIT workout, de cardio booster. Train jij mee?

Wie zitten erachter Studio C Online?

Studio C Online

Christina en Heidy zijn oprichters van het online work-outplatform Studio C Online.

Als werkende moeders weten ze hoe druk het leven kan zijn. Met Studio C Online willen ze het daarom makkelijker maken om sporten in te plannen in je leven, doordat je het gewoon vanuit huis kunt doen.

Ze bieden toffe workouts vol variatie en energie. Christina is een geboren entertainer. Haar energie spat door het beeldscherm heen. We horen vaak: “Door Christina’s enthousiasme is een workout zo voorbij”. “Het is net of Christina bij me in de woonkamer staat”.

Zo hopen ze vrouwen steeds weer te motiveren om te BLIJVEN trainen. Dit is namelijk zó belangrijk. Niet alleen voor je fysieke gezondheid, maar ook voor hoe je je mentaal voelt.

Hun studio staat voor variatie, afwisseling en originaliteit. Niet een training is hetzelfde. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen uit Studio HIIT, Studio Strength en Studio Fire. Dit zijn pittige workouts, waarbij het beter is om deze niet elke dag te doen. Daarnaast heb je de keus uit Studio Barre, Studio Sculpt (dans en aerobics in combi met arm/billen/core), Studio Power Pilates en Studio Stretch & Relax. Dit zijn trainingen van een lagere intensiteit die mooi af te wisselen zijn met de zware trainingen.
En als je een beginner bent, kan je juist heel mooi starten met de lichtere workouts en zo langzaam opbouwen naar de zware trainingen.

Wil jij een variatie van HIIT en Barre proberen? Gewoon in je huis of tuin, wanneer het jou uitkomt? Doe mee met de Gratis Workout Challenge. 5 trainingen in 2 weken. Daarbij ontvang je motiverende mail.

Gerelateerde artikelen