category colour brushFit/Lijstjes & Tips

4 signalen dat je fitter wordt, ondanks dat je geen gewicht verliest

Dat je geen gewicht verliest, betekent niet dat je niet fitter wordt. Het kan zelfs het tegendeel betekenen. Aan de volgende signalen kun je merken dat je wel degelijk fitter bent geworden.

1. Je houdt je training langer vol

In het begin had je misschien moeite om bepaalde oefeningen vol te houden. Als het steeds iets makkelijker gaat, is dat een goede graadmeter voor verbetering. Geen zorgen als er een training tussenzit die ronduit kut ging, off days horen er af en toe bij.

2. Je grijpt naar zwaardere gewichten

Als je eindelijk de stap hebt gezet om te beginnen met krachttraining kun je al snel vooruitgang zien. Geen paniek als het daarna stil lijkt te staan. Het is normaal dat je in het begin veel vooruitgang boekt en dat het daarna langzamer lijkt te gaan. Als je vergelijkt, houd je de gewichten waarschijnlijk al een stuk makkelijker omhoog dan toen je net begon.

3. Je kleding zit anders

Dit kan misleidend zijn, want je kleding hoeft niet per se losser te gaan zitten. Als je billen of bovenbenen gespierder worden, kan je broek juist wat strakker gaan zitten.

4. Je voelt je uitgerust

Sporten zorgt niet alleen voor energie overdag, het zorgt ook voor betere nachtrust. Kijk wel naar welke training je wanneer doet. Een intensieve HIIT vlak voor je naar bed gaat, zal hoogstwaarschijnlijk niet zorgen voor een betere nachtrust.

Is de weegschaal onnodig?

Dat is een vraag die je zelf mag beantwoorden. Voor sommige mensen helpt het om af en toe het cijfer op de weegschaal te zien als richtlijn. Stap niet vaker dan een keer per week op de weegschaal. Kiest het liefst voor een vast moment in de week.

Martine Jacobsen

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest