Yoga-oefeningen slaap

Met deze 3 yoga-oefeningen slaap je als een roos

Slaap je slecht? Met deze 3 yoga-oefeningen kun je dag zeggen tegen je slaapproblemen.

Slaapproblemen ontstaan vaak doordat we een druk leven hebben, en we onszelf niet voldoende tijd geven om die druk te verminderen. Met yoga breng je je zenuwstelsel tot rust. Het helpt je om de drukte van de dag achter je te laten en te relaxen.

Lees ook:Met dit Japanse trucje val je beter in slaap

1. Gebroken kaarshouding (Viparita Karani)

yoga-oefeningen1

Ga tegenover een muur zitten, met je billen zo’n vijftien centimeter van de muur af. Ga dan op je rug liggen en strek je benen omhoog, tegen de muur. Als dit onprettig aanvoelt, schuif dan een stukje van de muur af. Als het niet voldoende rekt, schuif dan dichter naar de muur toe. Leg je armen ontspannen naast je lijf en adem langzaam in en uit, terwijl je de stretch aan de achterkant van je benen voelt. Blijf twee minuten in deze houding.

2. Blije babyhouding (Ananda balansana)

yoga-oefeningen 2

Ga op je rug liggen. Adem diep in en breng bij het uitademen je knieën naar je borst. Adem weer in en pak de buitenkant van je voeten vast. Buig in een vloeiende beweging je knieën naar buiten, in de richting van je oksels. Wieg rustig heen en weer. Laat je voeten los terwijl je ze naar beneden brengt. Ga nog even ontspannen liggen.

3. Liggende vlinder (Supta Baddha Konasana)

yoga-oefeningen 3

Leg een opgerolde deken in de lengte achter je. Ga zitten met gebogen knieën. Breng je voeten zo dicht mogelijk bij je bekken, plaats je voetzolen tegen elkaar en laat je knieën naar buiten vallen. Leun op een uitademing naar achteren en ga liggen met behulp van je ellebogen. Ontspan je liezen en laat je knieën zo ver mogelijk omlaag zakken. Kantel je bekken zodat je onderrug lang blijft. Lig drie minuten in deze houding, terwijl je je steeds meer ontspant, en focust op je ademhaling.

Bron: Santé archief, tekst: Annemiek de Gier

Gerelateerde artikelen