yoga-oefeningen

Hoe haal meer uit je yoga-oefeningen met mindfulness?

Mindfulness-expert Marisa Garau pleit ervoor om de oorspronkelijke functie van yoga in ere te herstellen door je yoga-oefeningen op een mindful manier uit te voeren, waardoor je veel langer kunt genieten van de innerlijke rust die yoga je schenkt.

Na een dag hard werken is het heerlijk om tijdens de yoga-les te ontspannen. Maar tegenwoordig lijken veel yoga-oefeningen meer op acrobatiek dan op gefocuste lichaamsmeditatie. Het gevolg? Zodra je de yoga-studio verlaat, word je al snel weer overweldigd door de drukte van het gewone leven en is je heerlijke ontspanning verdampt vóór je er erg in hebt.

In al de jaren dat ik yogales volg, is het me altijd opgevallen dat maar weinig yoga-docenten mindfulness in hun yoga-practice toepassen. Zo vond mijn eerste les in Amsterdam plaats in een helverlicht, benauwd souterrain waar de docente een te grote groep deelnemers met onverhuld ongeduld door een serie standaard poses joeg. Dankzij het gebrek aan bewustzijn en inspiratie was die eerste les meteen ook m’n laatste les.

Lees ook:3 mindfulness-oefeningen om goed door je burnout te komen

Gezellig kakelen

De les die ik jaren later volgde in ons dorp in Nieuw-Zeeland viel daarentegen in de categorie ‘gezellig-gym-en-klets-gebeuren’. In plaats van een rustgevende sfeer te creëren, stampte de docente halverwege één van de lessen naar een openstaande deur die ze vervolgens met een knal dichtsloeg! Van de schrik verrekte ik mijn rug en moest m’n verstijfde lijf vervolgens stukje-bij-beetje uit de pose gepeld worden. M’n Kiwi-klasgenootjes hielden even respectvol de adem (en de buik) in, maar zagen in het vroegtijdige einde van de les al snel een kans om luid kakelend de laatste dorpsroddels door te nemen.

Strafkamp

In de sportschool waar ik nu train wordt power-yoga gegeven. Maar ondanks de mooie zaal die helemaal zen ingericht is, lijkt de les zelf meer op een yoga-strafkamp waar de arme aanwezigen stevig over de kling gejaagd worden om puntjes te scoren voor fitness en lenigheid.

Focus

Iets dat maar weinig docenten lijken te weten, is dat yoga in haar oorspronkelijke betekenis helemaal niet draait om fysieke fitness. Yoga is een oeroude vorm van mindfulness meditatie waarbij de aandacht gefocust wordt op langzame bewegingen, om het lichaam zo voor te bereiden op de zitmeditatie. Niet voor niets vormt yoga een belangrijk onderdeel van de mindfulness-filosofie waarbij je rustige, niet-oordelende aandacht besteedt aan alles wat er zich in en om je heen afspeelt.

Aanwezig in je lichaam

Aangezien ons lichaam de belangrijkste toegangspoort tot emotionele ontspanning is, richt je je met mindfulness op het besef dat je aanwezig bent in je lichaam waardoor je negatieve gedachten snel kunt neutraliseren.

Mindfulness yoga-oefeningen

Probeer deze week eens thuis een serie eenvoudige yoga-oefeningen te doen op de mindfulness-manier: in volledige concentratie en zonder afleiding. Doe bijvoorbeeld eens mee met de mindfulness yoga-oefeningen van Thich Nhat Hahn:

Stap 1

Zet je smart phone uit, stop klokken en horloges weg en zorg dat niemand je kan storen. 

Stap 2

Neem jezelf voor dat je de tijd neemt voor de poses die je gaat doen. Je hoeft nu niet van tevoren te bepalen dat je een half uur of een uur zult bewegen, maar je gunt jezelf zoveel tijd als je nodig hebt. Zonder planning, zonder deadline, zonder verwachtingen, en zonder oordelen.

Stap 3

Begin dan aan je serie poses waarbij je alle bewegingen van je lichaam goed tot je door laat dringen. Voel hoe je voeten op de vloer staan, voel hoe je armen zich strekken, voel hoe je ruggengraat zich kromt. Wat doet dit met je? Welke sensaties roept het op? Welke gedachten vormen zich in je hoofd? Kun je blijdschap voelen? Irritatie, tevredenheid, of weerstand misschien?

Stap 4

Ga langzaam en in opperste concentratie door de diverse poses heen, vloeiend bewegend van de ene pose in de andere. Ervaar het wonder van je lichaam, dat altijd tot je dienst staat. Adem rustig in en uit en observeer de gedachten die zich opdringen, zonder in hun inhoud en paniekerige praatjes mee te gaan. Accepteer je lichaam zoals het is, met alle mogelijkheden en beperkingen. Accepteer je gedachten zoals ze in je hoofd opkomen, zonder deze te veroordelen. 

Duurzame ontspanning

Met rustige concentratie en helder bewustzijn zorg je er niet alleen voor dat je lichaam beweging krijgt, maar gun je jezelf emotioneel evenwicht en innerlijke rust… een diepe, duurzame ontspanning is het resultaat. Door het praktiseren van mindfulness yoga-oefeningen zul je merken dat je je ontspanning kunt meenemen in het gewone, drukke leven, en stressvolle situaties met een helder hoofd tegemoet kunt treden.

Meer lezen? Je vindt meer tips en praktisch advies in Marisa’s uitgebreide artikel over yoga-oefeningen verrijkt met mindfulness.

Meer over Marisa

marisa garau

Tien jaar lang runde Marisa Garau (52) haar eigen reclamebureau in Amsterdam. Daarna verhuisde ze met haar man en poezen naar Nieuw-Zeeland waar ze internationale bestsellers over mindfulness schrijft. Samen met haar man produceert Marisa haar eigen olijfolie en runt ze haar online Growing Mindfulness platform.