category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Buiten hardlopen vs. hardlopen op de loopband

De loopband en buiten hardlopen hebben voordelen, kies daarom de vorm die het best bij jouw doel aansluit.

Hardlopen op de loopband
Door de vlakke ondergrond waar je op loopt en de demping die erin verwerkt is, is het hardlopen op de loopband minder belastend voor je gewrichten. De kans op blessures is daardoor iets kleiner. Daarnaast is je training efficiënt, omdat je de loopband precies kunt instellen hoe jij wilt en je hebt geen last van weersomstandigheden.

Buiten hardlopen
Door te kiezen op welke ondergrond je loopt (gras, zand, asfalt), kun je je training intensiever of minder intensief maken. Door de verschillende ondergronden leer je je sneller aan te passen. Daarnaast zou tijdens buiten hardlopen je hamstrings en billen meer trainen, omdat je voeten steeds voor je landen en de loopband je voet niet automatisch naar achter brengt. Het buiten sporten brengt daarnaast wat mentale voordelen met zich mee; buiten zijn is goed voor je.

En waarmee verband je meer calorieën?
Als je veel calorieën wilt verbranden, kies je dan voor de loopband of juist voor buiten hardlopen? Die vraag beantwoorden we hier.

Bron: Greatist | Beeld: Shutterstock

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest