category colour brushFit/Lijstjes & Tips

Blessure: koelen of verwarmen?

Wie sport kan te maken krijgen met blessures en pijn. Hoe weet je of je je blessure moet koelen of juist verwarmen?

Koelen Door een blessure direct te koelen, ga je in de meeste gevallen de ergste zwelling tegen. Bij de meeste blessures heeft koelen nadat het net gebeurd is een positief effect. Bij een botbreuk of wanneer het bloedt, moet je koelen achterwege laten.

Na de eerste keer koelen
Koel niet langer dan 15 tot 20 minuten. Probeer het koelen in de eerste 48 uur zo vaak mogelijk te herhalen om zwelling tegen te gaan en pijn te verlichten.

Verwarmen
Om de pijn van een blessure te verminderen of op te vangen, werken je spieren hard, waardoor ze stijf kunnen worden. Een paar dagen nadat je geblesseerd bent geraakt, kunnen je spieren er baat bij hebben als ze verwarmd worden. Als je last hebt van een ontsteking, verwarm de pijnlijke plek dan niet.

Overbelasting
Het weefsel verwarmen is ook effectief bij overbelasting of een verrekte spier. Het helpt stijve en verkrampte spieren ontspannen. Verwarm pijnlijke lichaamsdelen niet meer dan 20 minuten per keer.

Bij twijfel
Speel niet voor eigen dokter of fysiotherapeut. Als eerste hulp is zelf koelen en verwarmen een goede optie. Bij twijfel of een ernstige blessure kun je beter het advies van een specialist opvolgen.

 

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest