post-workout-eetvalkuilen

6 post-workout eetvalkuilen waar je waarschijnlijk intrapt

Zo, je hebt net gesport: tijd om te eten! Maar wat is nu het slimst om te eten na een workout? Er zijn een aantal post-workout eetvalkuilen waar je waarschijnlijk vaker intrapt die jouw fitplannen behoorlijk kunnen dwarsbomen… Lees je mee?

Lees ook: ’10 mythes over afvallen die je zeker niet moet geloven

1. Je eet veel eiwitten

Een veelvoorkomende gedachte is dat je veel eiwitten moet eten na een workout om zoveel mogelijk van de voordelen te profiteren. Nu is het natuurlijk belangrijk dat je op een dag genoeg eiwitten binnenkrijgt als sporter, maar zolang je dagelijkse eetpatroon genoeg eiwitten bevat – denk aan ongeveer 30 gram per maaltijd – is het niet nodig om direct na een workout je te storten op eiwitrijke producten.

2. Je drinkt alcohol

Het is natuurlijk heel verleidelijk om na een avondworkout vervolgens na het douchen een flesje wijn open te trekken en te genieten van je post-workout rush. Maar als je een paar glazen wijn drinkt na het sporten kan het zomaar het vermogen van je spieren om zichzelf te herstellen en op te bouwen aantasten. Sla dat wijntje dus nog liever even over!

3. Je eet te veel

Vaak hebben we de neiging om onszelf te vertellen dat we mogen eten wat we willen omdat we gesport hebben, zelfs op de dagen nadat we gesport hebben. Maar uiteindelijk heeft wat je eet evenveel, zo niet meer, effect op je lichaam dan hoeveel je sport. Natuurlijk kan het geen kwaad om je zo nu en dan eens te laten gaan, maar laat het feit dat je een workout hebt gedaan je niet stimuleren om meer te gaan eten of ongezonder te gaan eten. Anders doe je het voor niets, en dat is ook zo zonde…

4. Je eet geen koolhydraten

Na een uur sporten op hoge intensiteit – denk aan hardlopen of zwemmen – hebben je spieren veel glycogeen nodig om te herstellen en aan te sterken. Het is dus niet verstandig om geen koolhydraten te eten na het sporten. Dat betekent natuurlijk niet dat je dan maar een half brood moet gaan eten; kijk eens naar gezonde koolhydraten zoals fruit, groenten, bonen en meergranenproducten. Deze bevatten veel glycogeen en kunnen je dus helpen herstellen. Hou als richtlijn een gram gezonde koolhydraten per kilo lichaamsgewicht aan binnen een uur na het sporten, dat zou moeten helpen!

5. Je drinkt niet genoeg water

Veel mensen onderschatten de hoeveelheid water die ze uitzweten tijdens het sporten. Zelfs een lichte workout waarbij je niet het idee hebt dat je hebt gezweet kan tot milde uitdroging leiden. Weeg jezelf voor en na je workout. Voor iedere halve kilo aan lichaamsgewicht die je kwijtraakt wil je ongeveer dezelfde hoeveelheid water drinken – een halve kilo staat gelijk aan iets minder dan een halve liter water.

6. Je plant niet vooruit

Als je hard aan het sporten bent geweest, zal je daarna waarschijnlijk flinke trek gaan krijgen. En laat dat nu net het slechtste moment zijn om te beslissen wat je gaat eten. Als we honger hebben zijn onze hersenen namelijk geneigd om energierijk, calorierijk voedsel te willen, waardoor we sneller ongezond gaan eten. Zorg er dus voor dat je vóór het sporten al bedenkt wat je erna gaat eten om te voorkomen dat je in deze bekende valkuil trapt.

Bron: Womenshealthmag.com/uk