mythes-afvallen-niet-geloven

10 mythes over afvallen die je zeker niet moet geloven

Probeer jij al een tijd af te vallen maar zonder resultaat? Misschien ben jij wel eens in 1 van deze 10 mythes getrapt. Wij vertellen je waarom je ze absoluut niet moet geloven.

In de wereld van afvallen worden we gebombardeerd met zoveel verschillende adviezen dat we af en toe door de bomen het bos niet meer zien. Wat is nu wel waar en wat moet je absoluut niet geloven? Om je de juiste weg op te sturen hebben we tien mythes die je zeker niet als leidraad moet gebruiken voor je ontkracht. Ben je er klaar voor?

Lees ook: ‘Deze 7 fruitsoorten kan je het beste eten als je wilt afvallen’

1. Het eten van vet zorgt ervoor dat je meer lichaamsvet krijgt

Deze mythe kan zomaar zijn ontstaat omdat vet meer calorieën per gram bevat dan koolhydraten en eiwitten. Maar vet helpt juist om te zorgen dat je langer vol zit, waardoor het kan helpen om af te vallen wanneer je de goede vetten eet. Denk daarbij aan avocado, noten en olijfolie. Natuurlijk zorgt te veel vet eten er wel voor dat je aankomt, maar dat is niet anders bij koolhydraten en eiwitten.

2. Alle calorieën zijn hetzelfde

Wanneer je wilt afvallen is het goed om te weten hoeveel calorieën je eet, maar zeker ook wat voor soort calorieën je eet. De macronutriënten eiwitten, koolhydraten en vetten hebben ieder een ander effect op je lichaam en we hebben een combinatie van deze nutriënten nodig om goed te kunnen functioneren. 200 calorieën uit witbrood zorgen er vast voor dat je je anders voelt dan wanneer je 200 calorieën uit meergranenbrood met amandelboter eet.

3. Koolhydraten zijn slecht voor je

In lijn met de vorige punten zijn koolhydraten net zo’n belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon als vetten en eiwitten. Ze zijn namelijk de voornaamste energiebron voor je lichaam en helpen je spijsvertering te reguleren. Er is een verschil tussen simpele koolhydraten en complexe koolhydraten. De simpele koolhydraten vind je in bewerkt voedsel en kunnen je bloedsuikerspiegel verhogen en zorgen dat je aankomt als je er te veel van binnen krijgt. De complexe koolhydraten vind je in meerzaden brood, peulvruchten, bonen en bepaalde groenten en kunnen juist helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Het gaat dus om het eten van de juiste koolhydraten!

4. ’s Avonds eten zorgt ervoor dat je aankomt

Alhoewel ’s avonds eten niet per se de beste keuze voor je lichaam is, wil het zeker niet zeggen dat je per definitie aankomt als je ’s avonds nog iets eet. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wát je eet. Het blijkt namelijk wel dat we ’s avonds vaak minder goede keuzes maken als het gaat om wat we snacken en we dan vooral kiezen voor voedsel met een hoog caloriegehalte. Je raadt het vast al: zodra je kiest voor een gezonde snack, is er niks aan de hand.

5. Je kunt een slecht eetpatroon compenseren met sporten

Natuurlijk is sporten een belangrijk onderdeel van het afvalproces, maar het geeft je geen vrijbrief om alles te eten wat los en vast zit. Wanneer je veel producten gaat eten en drinken die veel calorieën bevatten en weinig voedingsstoffen met zich meebrengen, kan je daar niet tegenop sporten. Daarnaast geeft het je lichaam ook niet de energie die het nodig heeft, waardoor je zelfs minder kan sporten. Je kunt uiteraard best zo nu en dan een koekje nemen, maar jezelf compleet laten gaan is wellicht een minder goed idee.

6. Supplementen kunnen je helpen afvallen

Er zullen vast bedrijven zijn die claimen dat het slikken van supplementen kan helpen bij het afvallen, maar er is geen bewijs dat dit ook echt het geval is en dat ze je ook helpen om het gewicht eraf te houden als je eenmaal bent afgevallen. Het is ook belangrijk om goed de labels van de supplementen te lezen voordat je er überhaupt aan begint, want je wilt immers wel weten wat je precies slikt. Supplementen zijn in ieder geval niet de sleutel tot succes wat afvallen betreft!

7. Je moet ontbijten om af te kunnen vallen

Helaas is afvallen niet simpelweg een kwestie van ontbijten. Het helpt je wel om je honger te stillen en te voorkomen dat je later op de dag gaat overeten, maar uiteindelijk gaat het er nog steeds om dat je op een dag minder calorieën eet dan je verbrandt, of dat nu wel of niet komt doordat je hebt ontbeten. Ben je geen ontbijtmens? Dan is dat dus ook oké!

8. Glutenvrij eten zorgt ervoor dat je afvalt

Gluten is een soort eiwit die je in bepaalde granensoorten vindt, zoals tarwe, gerst en rogge. Je vindt gluten in veel verschillende gezonde producten die ook veel vezels, vitaminen en mineralen bevatten. Als je geen coeliakie hebt, zijn gluten niet gevaarlijk en kun je ze beter wel eten. Afhankelijk van wat je eet kan je namelijk juist aankomen als je glutenvrij gaat eten. Veel bewerkte glutenvrije producten bevatten namelijk meer vetten en suikers dan hun glutenrijke tegenhangers om de smaak en textuur van het product te verbeteren.

9. De enige manier om vet te verbranden is veel cardio doen

Ja, veel hardlopen en fietsen kan helpen bij het afvallen. Gelukkig zijn dat niet de enige manieren waarop jij wat kilo’s kan kwijtraken. Ook krachttraining speelt namelijk een belangrijke rol bij het verbranden van vet. Daarmee bouw je namelijk niet alleen spiermassa op – waardoor je strakker in je vel gaat zitten – ook brand je meer calorieën in rust en stimuleert het je metabolisme. Daarnaast heeft het ook zo zijn voordelen op je botten en je houding. Wie zien we binnenkort in het krachthonk?

10. Eten dat lekker smaakt is slecht voor je

Het lijkt bijna voordehand liggend, maar natuurlijk kan gezond eten ook onwijs lekker zijn! Zo zijn seizoensgroenten vaak rijk van smaak en is natuurlijk zoet fruit ook altijd een feestje om te eten. Ook vallen zuivelproducten, magere eiwitten zoals bonen en notenboters en zeevruchten onder het lijstje van heerlijke en toch gezonde producten. Je kan het zelf zo lekker maken als je wilt, dus dit is absoluut geen smoesje meer!

Bron: Womenshealthmag.com/uk

Gerelateerde artikelen