bijslapen

Helpt bijslapen in het weekend?

Doordeweeks schiet een goede nachtrust er weleens bij in, dus in het weekend bijslapen lijkt een goed idee. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Een nieuw onderzoek geeft kort en duidelijk antwoord op deze vraag: Nee, het werkt niet.

Lees ook:Zoveel calorieën eet je meer bij slaaptekort

Het experiment

Dertig proefpersonen kregen een slaapschema dat overeenkomt met het slaappatroon dat veel mensen hebben: doordeweeks slapen ze te weinig en in het weekend slapen ze bij. De onderzoekers hielden hun gezondheid en prestaties tijdens het experiment in de gaten.

Het effect van te weinig slaap

Na een paar dagen te weinig geslapen te hebben zijn de eerste effecten merkbaar. De personen waren slaperig en presenteerden slechter door een verminder concentratievermogen. Verder nam het molecuul interleukin-6 in het lichaam toe, dat is een teken dat er ontstekingen in het lichaam aanwezig zijn.

Slaap compenseren

In het weekend mochten de proefpersonen bijslapen. Daarna bleken de proefpersonen minder slaperig. Ze hadden minder interleukin-6 in hun bloed en het stresshormoon cortisol was minder aanwezig. Toch verbeterden de prestaties van de proefpersonen niet en het concentratievermogen bleef slecht.

Nadelige effecten

Bijslapen werkt dus wel een paar nadelige effecten van slaaptekort weg, maar het lijkt erop dat twee nachten bijslapen niet voldoende is om mild slaaptekort te compenseren. Tijdens de studie is maar één periode van slaaptekort onderzocht, het is daarom niet bekend wat het effect is van wekenlang te weinig slapen en bijslapen in het weekend. Het is goed mogelijk dat het herhalen van die cyclus nog meer nadelige effecten heeft dan het onderzoek laat zien.

Bron: Scientias

Gerelateerde artikelen