category colour brushGezond/Lijstjes & Tips

Last van hyperventilatie? Hier 4 oplossingen

Naar schatting hebben zo’n 800.000 mensen in Nederland last van hyperventilatie. Wat kun je ertegen doen? Hier zijn 4 oplossingen.

 

1. Pak de oorzaak aan

Astma, suikerziekte en hart- en longziektes kunnen hyperventilatie veroorzaken. Toch heeft hyperventilatie vaak geen lichamelijke oorzaak, maar een mentale. Angst, stress en oververmoeidheid zijn de grootste triggers. Heb je regelmatig last van een hyperventilatie-aanval of heb je het vrijwel altijd benauwd (chronische hyperventilatie), dan is het belangrijk dat je de onderliggende oorzaak weet.

Zo doe je het:

In plaats van trucjes om bij een aanval de controle terug te krijgen, pak je de bron aan, zodat je helemaal geen aanvallen meer krijgt. Te hoge werkdruk? Praat met je leidinggevende. Geldzorgen? Schakel deskundige hulp in. Door chronische stress en angst te verminderen, zul je ook minder last hebben van hyperventilatie.

Lees ook: 'Het grote anti-stress ABC'

2. Doe ademhalingsoefeningen

Bij hyperventilatie is je ademhaling te snel en te diep. Hierdoor komt er in verhouding te veel zuurstof binnen en wordt er te weinig koolzuurgas uitgeademd. Dit kan het gevoel geven dat je stikt en het veroorzaakt hartkloppingen en duizeligheid. Mensen met chronische hyperventilatie voelen zich altijd benauwd en ervaren een opgejaagd gevoel. Ademhalingsoefeningen geven je de controle overje ademhaling terug.

Zo doe je het:

Adem 3 seconden in, wacht 1 seconde en adem 4 tot 6 seconden uit. Dit zorgt dat je rustiger gaat ademen en dat je voldoende koolzuurgas uitademt. Een ademcoach kan ook helpen je ademhaling beter onder controle te krijgen.

3. Kies voor mindfulness

Iedereen die weleens een hyperventilatie-aanval heeft gehad, weet hoe eng het kan zijn. Het gevolg kan zijn dat er angst voor hyperventilatie ontstaat, angst voor angst dus. Mindfulness is een effectieve manier om stress en angst te verminderen. Volgens de Amerikaanse psycholoog J. David Creswell merk je na drie dagen al verschil wanneer je dagelijks 25 minuten mediteert.

Zo doe je het:

Probeer bijvoorbeeld een kwartiertje te staren: focus op één punt en ontspan je gezichtsspieren. Of maak een wandeling door het bos en luister geconcentreerd naar alle geluiden om je heen. Er zijn ook diverse mindfulness-apps die je hierbij kunnen helpen, zoals de gratis Mindfulness Coach-app van VGZ.

4. Gebruik een inhaleerapparaat

Een speciale inhalatie­cassette tegen hyper­ventilatie helpt je om je ademhaling weer onder controle te krijgen. Vaak geeft alleen al de gedachte dat je het apparaatje bij je in je tas hebt, voldoende rust en vertrouwen.

Zo doe je het:

Adem door de cassette heen. Het apparaat zorgt ervoor dat de verhouding tussen zuurstof en koolzuurgas terug in balans wordt gebracht.

Tekst: Mara Ruijter

Gerelateerde artikelen

Santé

in je brievenbus?

Bestel nu

Als eerste op de hoogte?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Santé!

  • Pinterest